On perustellusti kiinnitetty huomiota siihen, että striimilistaa on pidetty koko kesän vahvasti kotimaisissa käsissä. Harvat tuontihaastajatkin ovat olleet Tiktokin elvyttämiä kuten Ghostin Mary on a Cross ja Rosa Linnin euroviisu Snap. On myös noteerattu listan miesvoittoisuus, ja Yle jopa teki jutun näiden suomiäijähittien lyyrisestä maailmasta.
”Vanhaan” aikaan oli selvä jako siinä, että kaikki hitaammat nousijat tulivat ulkomailta ja kotimaiset hitit debytoivat heti huippusijallaan. Nyt esimerkiksi Lavaredon Blondi parantelee yhä asemiaan kuudennella viikollaan, eikä tämä ilmiö koske vain tulokkaita: Gettomasan Shamppanjadieetillä saavutti singlelistan ykkössijan vasta 12. listaviikolla. Toki tutut sannit ja anttituiskut tekevät yhä pikavisiittejä.
Mitään näistä suomisuosikeista ei ole julkaistu albumilla, mikä entisestään hapertaa albumilistan substanssia. Löytyy kuitenkin yksi poikkeus, jopa kolminkertainen sellainen: Uudessa nosteessa oleva Haloo Helsingin Reiviluola, tuorein Spotify-päivälistasija 17. Se on (melko) ajankohtaisen albumin raita, se on naisen laulama ja se on ainakin jossain määrin rockbiisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti