Listablogin Facebook-sivulla listattiin helmikuussa artistin 30-vuotissyntymäpäivän kunniaksi Rihannan menestyneimmät hitit.
1. Rihanna: DIAMONDS (2012)
2. Rihanna ft Jay-Z: UMBRELLA (2007)
3. Rihanna: ONLY GIRL (IN THE WORLD) (2010)
4. Rihanna ft Calvin Harris: WE FOUND LOVE (2011)
5. Rihanna: DON’T STOP THE MUSIC (2007)
6. Rihanna: DISTURBIA (2008)
7. Eminem ft Rihanna: LOVE THE WAY YOU LIE (2010)
8. Rihanna: RUSSIAN ROULETTE (2010)
9. Calvin Harris ft Rihanna: THIS IS WHAT YOU CAME FOR (2016)
10. Eminem ft Rihanna: THE MONSTER (2013)
11. Rihanna: S&M (2011)
12. Rihanna: SHUT UP AND DRIVE (2007)
13. Rihanna: RUDE BOY (2010)
14. Rihanna ft Drake: WORK (2016)
15. Shakira ft Rihanna: CAN’T REMEMBER TO FORGET YOU (2014)
16. Rihanna: UNFAITHFUL (2006)
17. DJ Khaled ft Rihanna & Bryson Tiller: WILD THOUGHTS (2017)
18. Rihanna, Paul McCartney & Kanye West: FOUR FIVE SECONDS (2015)
19. David Guetta ft Rihanna: WHO’S THAT CHICK? (2010)
20. Rihanna ft David Guetta: RIGHT NOW (2013)
21. Rihanna: PON DE REPLAY (2005)
22. T.I. ft Rihanna: LIVE YOUR LIFE (2008)
23. Rihanna: SOS (2006)
24. Drake ft Rihanna: TOO GOOD (2016)
25. Rihanna ft Mikky Ekko: STAY (2013)
26. Rihanna: WHERE HAVE YOU BEEN (2012)
27. Rihanna: TE AMO (2010)
28. Rihanna ft Ne-yo: HATE THAT I LOVE YOU (2008)
29. Rihanna: TAKE A BOW (2008)
30. Rihanna ft Drake: WHAT’S MY NAME (2010)
keskiviikko 28. helmikuuta 2018
maanantai 26. helmikuuta 2018
Partaheebojen jatkumo
Lievästi yllättäen ykköseksi noussut Kasmirin kakkosalbumi Valmis on viimevuotisen Teflon Brothersin tapaan ”uuden ajan greatest hits”. AMK Dropoutin (2014) jälkeen mies on julkaissut kymmenen singleä, joista kuusi valikoitui albumille – eikä suinkaan kuusi tuoreinta. Kahden vuoden takainen Amen on mukana, mutta sitä seuranneet Moshaamaan ja Nutellaa ja jutellaa eivät.
Kolmena peräkkäisenä viikkona kärjessä on debytoinut kotimainen uutuus (Aleksanteri Hakaniemi, CMX, Kasmir), ja linja jatkuu myös ensi sunnuntaina. Striimitilastoihin on pärskähdellyt kiitettävästi raitoja perjantaina julkaistulta Tapa poika -albumilta. Edellinenkin Pyhimys-levy nousi ykköseksi, vaikka siinä ei ollut yhtään listahittiä. Tällä kertaa pohjustuksen hoitivat mallikkaasti Kynnet, kynnet ja Jättiläinen.
Noista kärkialbumeista Hakaniemi putosi toisella viikollaan viidenneksi ja CMX peräti sijalle 12 – onko tämä Kasmirinkin kohtalo? Siinä on ainakin eroa, että kun muut kävivät myös fyysisen albumilistan paalupaikalla, niin Valmis loisti poissaolollaan Top 10:stä. Striimikannatus on tunnetusti paljon vakaampaa kuin myynti.
Kolmena peräkkäisenä viikkona kärjessä on debytoinut kotimainen uutuus (Aleksanteri Hakaniemi, CMX, Kasmir), ja linja jatkuu myös ensi sunnuntaina. Striimitilastoihin on pärskähdellyt kiitettävästi raitoja perjantaina julkaistulta Tapa poika -albumilta. Edellinenkin Pyhimys-levy nousi ykköseksi, vaikka siinä ei ollut yhtään listahittiä. Tällä kertaa pohjustuksen hoitivat mallikkaasti Kynnet, kynnet ja Jättiläinen.
Noista kärkialbumeista Hakaniemi putosi toisella viikollaan viidenneksi ja CMX peräti sijalle 12 – onko tämä Kasmirinkin kohtalo? Siinä on ainakin eroa, että kun muut kävivät myös fyysisen albumilistan paalupaikalla, niin Valmis loisti poissaolollaan Top 10:stä. Striimikannatus on tunnetusti paljon vakaampaa kuin myynti.
sunnuntai 25. helmikuuta 2018
Kullasta ja sen kiiltävyydestä
Spotifyn tapa kertoa avoimesti hittien kuuntelumääristä sekä päivä- ja viikkotasolla että kokonaismäärinä on hieno ja arvostettava. Koti- ja ulkomaisen musiikin menekin vertailua Suomen tasolla on haitannut se, että ulkomaisten biisien kokonaissaldot ovat maailmanlaajuisia. Parhaan tietämäni korvaavan palvelun tässä suhteessa tarjoaa hollantilainen kundi, joka käyttää nimimerkkiä Kworb.
Kworb kertoo sivustollaan maakohtaiset kokonaismäärät siltä osin, mikä on mahdollista ynnätä spotifycharts.comin päivittäisiltä Top 200 -listoilta. Runsaan kolmen ja puolen vuoden aikana laskelmaan on kertynyt yli 4500 biisiä, ja kookkaimmat yli 16 miljoonan potit ovat rohmunneet Alan Walkerin Faded ja Ed Sheeranin Shape of You. Seurannan kattavuutta kuvatkoon se, että JVG:n Hehkuu saa Spotifyn omassa raportoinnissa 15,7 ja Kworb-summauksena 14,3 miljoonaa striimiä.
Top 200:n ulkopuolellakin siis tapahtuu paljon. Jos päivälistan kynnys on noin 6000 kuuntelua, niin siltä näkymättömissä voi teoriassa kerätä yli kaksi miljoonaa striimiä vuodessa. Kaksi miljoonaa, sehän on suomalainen kultaraja. Se, jonka myös Kworb osoittaa naurettavan matalaksi. Hänen syksystä 2014 alkavissa laskelmissaan rajan on Suomessa ylittänyt 567 biisiä.
Kultaa ja platinaa kärrätään siis jättimääriä myös maasta ulos. Yllämainitusti kokonaislaskelman kaksoisjohto on ulkomaisissa käsissä, ja niistä 14 biisistä, joille Kworb on rekisteröinyt yli kymmenen miljoonaa striimiä, puolet on paikallista ja puolet tuontimusaa. Selvästi uusin joukossa on Post Malonen Rockstar, joka yhä sinnittelee Striimatuimmat-listan sijalla 13.
Kworb kertoo sivustollaan maakohtaiset kokonaismäärät siltä osin, mikä on mahdollista ynnätä spotifycharts.comin päivittäisiltä Top 200 -listoilta. Runsaan kolmen ja puolen vuoden aikana laskelmaan on kertynyt yli 4500 biisiä, ja kookkaimmat yli 16 miljoonan potit ovat rohmunneet Alan Walkerin Faded ja Ed Sheeranin Shape of You. Seurannan kattavuutta kuvatkoon se, että JVG:n Hehkuu saa Spotifyn omassa raportoinnissa 15,7 ja Kworb-summauksena 14,3 miljoonaa striimiä.
Top 200:n ulkopuolellakin siis tapahtuu paljon. Jos päivälistan kynnys on noin 6000 kuuntelua, niin siltä näkymättömissä voi teoriassa kerätä yli kaksi miljoonaa striimiä vuodessa. Kaksi miljoonaa, sehän on suomalainen kultaraja. Se, jonka myös Kworb osoittaa naurettavan matalaksi. Hänen syksystä 2014 alkavissa laskelmissaan rajan on Suomessa ylittänyt 567 biisiä.
Kultaa ja platinaa kärrätään siis jättimääriä myös maasta ulos. Yllämainitusti kokonaislaskelman kaksoisjohto on ulkomaisissa käsissä, ja niistä 14 biisistä, joille Kworb on rekisteröinyt yli kymmenen miljoonaa striimiä, puolet on paikallista ja puolet tuontimusaa. Selvästi uusin joukossa on Post Malonen Rockstar, joka yhä sinnittelee Striimatuimmat-listan sijalla 13.
perjantai 23. helmikuuta 2018
Hittilistat 8/2018
Saara Aallon kakkosviisu Domino lähti nopeasti striimipäivälistoilla laskuun eikä mahdu Top 50 -listalle, mutta rynni edeltäjänsä tapaan latausten ykköseksi ja debytoi radiolistan Top 20:ssä. Monstersin radiosoitto syöksyi 40 sijaa alaspäin, ja rytmi lienee sama kaikilla kolmella ehdokkaalla.
Striimatuimmat
1. (–) Nikke Ankara: Rikkinäinen prinsessa
2. (2) JVG: Popkorni
3. (1) Haloo Helsinki! ft JVG: Texas
4. (4) Pikku G ft Behm: Solmussa
5. (5) The Chainsmokers: Sick Boy
Nikke Ankara nappasi neljännen striimiykkösensä – niiden lisäksi hän on käynyt kahdesti kärjessä vierailijana. Ero muihin on niin suuri, että Rikkinäisen prinsessan valtakausi jatkuu ainakin ensi viikolle.
7. (–) Vesala: Nyt on lähtö
19. (40) Marshmello & Anne-Marie: Friends
26. (47) Julia Michaels: Heaven
32. (–) Hailee Steinfeld & Bloodpop: Capital Letters
33. (–) Yksi totuus ft Raappana & Johny Giva: Tsiigaa sun perää
Kuvamme Vesalan singlet pärjäävät suoratoistossa epätasaisesti, nyt lähti ihan hyvin. Heaven ja Capital Letters soivat kumpikin Fifty Shades Freed -elokuvassa, ja soundtrackin ensisingle For You on nousussa 14:ntenä, joten albumilistankin 7. sijaan lienee luvassa parannus.
Radiolista
1. (1) Evelina: Tornado
2. (2) Haloo Helsinki!: Tuntematon
3. (4) Juha Tapio: Sydän jota rakastan
4. (5) Antti Ketonen: Olisitpa sylissäni
5. (3) Ed Sheeran: Perfect
Airplay-kärki on yhä turhauttavan staattinen. Elokuussa julkaistu Olisitpa sylissäni tilastoituu 2018-hitiksi, koska sekä lataus- että radiolistan parhaat sijat ovat tältä vuodelta.
16. (52) Alan Walker ft Noah Cyrus & Digital Farm Animals: All Falls Down
18. (–) Saara Aalto: Domino
22. (33) The Chainsmokers: Sick Boy
32. (65) Drake: God’s Plan
38. (60) Pyhimys ft Aksel Kankaanranta: Jättiläinen
Teflon Brothers tai soolo-Pyhimys eivät ole juhlineet radiosoitossa (poikkeuksena Mariskan laulama Lähiöunelmii), mutta nyt näyttää lupaavalta Jättiläisen kanssa.
Striimatuimmat
1. (–) Nikke Ankara: Rikkinäinen prinsessa
2. (2) JVG: Popkorni
3. (1) Haloo Helsinki! ft JVG: Texas
4. (4) Pikku G ft Behm: Solmussa
5. (5) The Chainsmokers: Sick Boy
Nikke Ankara nappasi neljännen striimiykkösensä – niiden lisäksi hän on käynyt kahdesti kärjessä vierailijana. Ero muihin on niin suuri, että Rikkinäisen prinsessan valtakausi jatkuu ainakin ensi viikolle.
7. (–) Vesala: Nyt on lähtö
19. (40) Marshmello & Anne-Marie: Friends
26. (47) Julia Michaels: Heaven
32. (–) Hailee Steinfeld & Bloodpop: Capital Letters
33. (–) Yksi totuus ft Raappana & Johny Giva: Tsiigaa sun perää
Kuvamme Vesalan singlet pärjäävät suoratoistossa epätasaisesti, nyt lähti ihan hyvin. Heaven ja Capital Letters soivat kumpikin Fifty Shades Freed -elokuvassa, ja soundtrackin ensisingle For You on nousussa 14:ntenä, joten albumilistankin 7. sijaan lienee luvassa parannus.
Radiolista
1. (1) Evelina: Tornado
2. (2) Haloo Helsinki!: Tuntematon
3. (4) Juha Tapio: Sydän jota rakastan
4. (5) Antti Ketonen: Olisitpa sylissäni
5. (3) Ed Sheeran: Perfect
Airplay-kärki on yhä turhauttavan staattinen. Elokuussa julkaistu Olisitpa sylissäni tilastoituu 2018-hitiksi, koska sekä lataus- että radiolistan parhaat sijat ovat tältä vuodelta.
16. (52) Alan Walker ft Noah Cyrus & Digital Farm Animals: All Falls Down
18. (–) Saara Aalto: Domino
22. (33) The Chainsmokers: Sick Boy
32. (65) Drake: God’s Plan
38. (60) Pyhimys ft Aksel Kankaanranta: Jättiläinen
Teflon Brothers tai soolo-Pyhimys eivät ole juhlineet radiosoitossa (poikkeuksena Mariskan laulama Lähiöunelmii), mutta nyt näyttää lupaavalta Jättiläisen kanssa.
keskiviikko 21. helmikuuta 2018
Hyvällä mutta epäselvällä asialla
Yleisradio uutisoi tänään Musiikkialan etujärjestöjen tilaamasta tutkimuksesta koskien Spotify-soittotulojen jakautumista artistien kesken. Koska artikkeli on useimpien mielestä hyvällä asialla, sitä on sosiaalisessa mediassa kehuttu, vaikka sekavampaa häröilyä harvoin näkee. Sotku alkaa jo otsikon jatkolauseessa: ”Pelkkää klassista musiikkia kuunteleva tukee tietämättään Cheekiä ja Sannia”.
Tuohan on totta, mutta tismalleen samalla tavalla Cheekin ja Sannin kuuntelijat tukevat tietämättään klassista musiikkia. Se, mikä tekee teoriassa tasapuolisesta järjestelmästä epätasapuolisen, jää pääosin kertomatta. Heitetään osoitteettomia viittauksia isoihin levy-yhtiöihin ja ”oikeaan kuunteluun”, eikä tietenkään selvitetä, mitä on se ”väärä kuuntelu”, jossa ilmeisesti ongelman ytimen pitäisi piillä.
Väärä kuuntelu on sitä, että toiset käyttävät Spotify-tiliään aktiivisemmin kuin toiset, ja aktiivisella kuuntelijalla on enemmän valtaa rahanjaon suhteen, vaikka hän maksaa palvelustaan saman verran kuin passiivinen. Tämä tiedettiin jo ennen tutkimusta – nyt tiedetään ehkä paremmin, minkälainen vääristymä siitä seuraa. Hittimusiikki kerää suurimmat voitot, koska sen kuuntelijat käyttävät tiliään ajallisesti paljon.
Käyttäjäkeskeisessä mallissa halutaan passiiviselle, mutta yhtä paljon maksavalle käyttäjälle sama rahanjakovalta kuin aktiiviselle. Tätä mallia selittävä graafi (ruutukaappaus ohessa) ylitti epäselvyydessään jo propagandan rajan: se antaa ymmärtää, että raha jakautuisi täysin riippumatta kuuntelumääristä. Haloo, ei kai tuohon kukaan pyri, kyllähän vanhoina hyvinä aikoinakin paljon myyvä musiikki tienasi enemmän kun vähän myyvä.
Tällaista täysin mitäänmerkitsemätöntä lausetta toistettiin jopa radion pääuutiseksi nostetussa lyhennelmässä: ”Tutkimuksen mukaan Spotifyssa eniten kuuntelukertoja kerääviä hittejä on vain 0,4 prosenttia.”
Artikkelin lopussa sentään saadaan kerrotuksi nykymallin toinen epäreiluus: ”Korvaus on sama, kestääpä teos minuutin tai puoli tuntia. Etulyöntiasemassa ovat jälleen lyhyet popkappaleet, jos vertaa esimerkiksi nykymusiikin, jazzin tai klassisen musiikin pitkiin teoksiin.”
Paremmin toimitetussa jutussa kommentoija Mikko von Hertzenistä olisi saatu tähän oivallinen mallitapaus. Von Hertzen Brothersin uusin kymmenbiisinen albumi kestää noin tunnin, eli yksi tilitysyksikkö on keskimäärin kuusiminuuttinen. Tuoreimman Vain elämää -kauden biisit kestävät keskimäärin alle kolme ja puoli minuuttia. Siis kun asiakas kuuntelee Hertzeniä, kassakone kilahtaa 10 kertaa tunnissa, mutta Vain elämään parissa se kilahtaa 18 kertaa tunnissa. Tällaisia esimerkkejä Ylen juttu olisi kaivannut huutavan kipeästi.
Tuohan on totta, mutta tismalleen samalla tavalla Cheekin ja Sannin kuuntelijat tukevat tietämättään klassista musiikkia. Se, mikä tekee teoriassa tasapuolisesta järjestelmästä epätasapuolisen, jää pääosin kertomatta. Heitetään osoitteettomia viittauksia isoihin levy-yhtiöihin ja ”oikeaan kuunteluun”, eikä tietenkään selvitetä, mitä on se ”väärä kuuntelu”, jossa ilmeisesti ongelman ytimen pitäisi piillä.
Väärä kuuntelu on sitä, että toiset käyttävät Spotify-tiliään aktiivisemmin kuin toiset, ja aktiivisella kuuntelijalla on enemmän valtaa rahanjaon suhteen, vaikka hän maksaa palvelustaan saman verran kuin passiivinen. Tämä tiedettiin jo ennen tutkimusta – nyt tiedetään ehkä paremmin, minkälainen vääristymä siitä seuraa. Hittimusiikki kerää suurimmat voitot, koska sen kuuntelijat käyttävät tiliään ajallisesti paljon.
Käyttäjäkeskeisessä mallissa halutaan passiiviselle, mutta yhtä paljon maksavalle käyttäjälle sama rahanjakovalta kuin aktiiviselle. Tätä mallia selittävä graafi (ruutukaappaus ohessa) ylitti epäselvyydessään jo propagandan rajan: se antaa ymmärtää, että raha jakautuisi täysin riippumatta kuuntelumääristä. Haloo, ei kai tuohon kukaan pyri, kyllähän vanhoina hyvinä aikoinakin paljon myyvä musiikki tienasi enemmän kun vähän myyvä.
Tällaista täysin mitäänmerkitsemätöntä lausetta toistettiin jopa radion pääuutiseksi nostetussa lyhennelmässä: ”Tutkimuksen mukaan Spotifyssa eniten kuuntelukertoja kerääviä hittejä on vain 0,4 prosenttia.”
Artikkelin lopussa sentään saadaan kerrotuksi nykymallin toinen epäreiluus: ”Korvaus on sama, kestääpä teos minuutin tai puoli tuntia. Etulyöntiasemassa ovat jälleen lyhyet popkappaleet, jos vertaa esimerkiksi nykymusiikin, jazzin tai klassisen musiikin pitkiin teoksiin.”
Paremmin toimitetussa jutussa kommentoija Mikko von Hertzenistä olisi saatu tähän oivallinen mallitapaus. Von Hertzen Brothersin uusin kymmenbiisinen albumi kestää noin tunnin, eli yksi tilitysyksikkö on keskimäärin kuusiminuuttinen. Tuoreimman Vain elämää -kauden biisit kestävät keskimäärin alle kolme ja puoli minuuttia. Siis kun asiakas kuuntelee Hertzeniä, kassakone kilahtaa 10 kertaa tunnissa, mutta Vain elämään parissa se kilahtaa 18 kertaa tunnissa. Tällaisia esimerkkejä Ylen juttu olisi kaivannut huutavan kipeästi.
tiistai 20. helmikuuta 2018
Kaksi elämää: Anna Eriksson
Sarjassa vertaillaan pitkään menestyneiden artistien
ansioluetteloita oman aikansa listapisteissä ja lähihistorian
Spotify-striimimäärissä.
Anna Eriksson teki runsaassa vuosikymmenessä yli kaksikymmentä Top 20 -radiohittiä, mutta uusimmasta on ehtinyt vierähtää myös runsas vuosikymmen. Niinpä Spotify-vertailua ei suuremmin pääse rikkomaan se tosiasia, että lähimenneisyyden biisit ovat aina vahvassa etulyöntiasemassa. Yllättäviä tuloksia saatiin silti.
Listapisteidenkin ykkönen Kun katsoit minuun on yli kaksine miljoonine striimeineen ihmeen ylivoimainen – saman albumin toinen sinkku Katso suoraan silmiini on jäänyt vain sadasosaan sen saldosta! Ennakoimaton on niin ikään Lintu-kappaleen kakkossija. Esikoishitit jäävät usein paremmin elämään kuin mitä listat aikoinaan näyttivät – sama pätee myös Erikssonin läpilyöntilauluun Juliet ja Joonatan.
Anna Eriksson – 2 x Top 12
Listapistesijoitus, striimisijoitus, vuosi, listapistenapit, kuuntelumäärä
Anna Eriksson teki runsaassa vuosikymmenessä yli kaksikymmentä Top 20 -radiohittiä, mutta uusimmasta on ehtinyt vierähtää myös runsas vuosikymmen. Niinpä Spotify-vertailua ei suuremmin pääse rikkomaan se tosiasia, että lähimenneisyyden biisit ovat aina vahvassa etulyöntiasemassa. Yllättäviä tuloksia saatiin silti.
Listapisteidenkin ykkönen Kun katsoit minuun on yli kaksine miljoonine striimeineen ihmeen ylivoimainen – saman albumin toinen sinkku Katso suoraan silmiini on jäänyt vain sadasosaan sen saldosta! Ennakoimaton on niin ikään Lintu-kappaleen kakkossija. Esikoishitit jäävät usein paremmin elämään kuin mitä listat aikoinaan näyttivät – sama pätee myös Erikssonin läpilyöntilauluun Juliet ja Joonatan.
Anna Eriksson – 2 x Top 12
Listapistesijoitus, striimisijoitus, vuosi, listapistenapit, kuuntelumäärä
L
|
S
|
|
|
V
|
N
|
K
|
1
|
1
|
|
KUN KATSOIT MINUUN
|
2001
|
••••
|
2 008 000
|
2
|
11
|
|
EI SE MENNYT NIIN
|
2005
|
•••
|
244 000
|
3
|
—
|
|
KESÄ YHDESSÄ
|
1998
|
•••
|
196 000
|
4
|
3
|
|
KAIKISTA KASVOISTA
|
2003
|
•••
|
897 000
|
5
|
5
|
|
ILTA YÖHÖN KULJETTAA
|
1999
|
•••
|
795 000
|
6
|
9
|
|
HUOJUVA TALO
|
2007
|
••
|
301 000
|
7
|
—
|
|
KATSO SUORAAN SILMIINI
|
2001
|
•
|
20 000
|
8
|
—
|
|
AIEMMIN
|
2006
|
•
|
134 000
|
9
|
—
|
|
AJATTELEN SUA
|
2004
|
•
|
41 000
|
10
|
—
|
|
TAHDON POIS
|
2003
|
•
|
136 000
|
11
|
—
|
|
AINA YKSIN
|
2004
|
•
|
97 000
|
12
|
—
|
|
ODOTA MUA
|
1999
|
•
|
53 000
|
—
|
2
|
|
LINTU
|
2006
|
•
|
908 000
|
—
|
4
|
|
JOS MULLA OLISI SYDÄN
|
2012
|
•
|
877 000
|
—
|
6
|
|
JULIET JA JOONATAN
|
1996
|
|
713 000
|
—
|
7
|
|
KESÄLLÄ KERRAN
|
2007
|
•
|
447 000
|
—
|
8
|
|
OOT VOIMANI MUN
|
2000
|
|
337 000
|
—
|
10
|
|
KUKA SAA SUT NYT
|
2007
|
|
268 000
|
—
|
12
|
|
HEINILLÄ HÄRKIEN
|
2015
|
|
218 000
|
sunnuntai 18. helmikuuta 2018
Albumilistat 7/2018
Albumimarkkinoiden ja niiden tilastoinnin mullistuttua jotkut kaipaavat pysyvyyttä, ja ajoittain saavatkin sitä. Melko hyvä pysyvyyden merkki on kuudes listoillemme päätynyt Toto-kokoelma, ja vielä parempi päätyi kärkeen: Alkuteos on CMX:n uran kahdeksas ykkösalbumi. Kakkossijoja on lisäksi kertynyt kaksi ja kolmosia kolme.
Albumit
1. (–) CMX: Alkuteos
2. (–) Kendrick Lamar: Black Panther – The Album
3. (2) JVG: Popkorni
4. (3) Antti Tuisku: Anatude
5. (1) Aleksanteri Hakaniemi: Nuorena jaksaa
Marvel-sarjakuvaan perustuvan Black Panther -leffan soundtrack sisältää muidenkin kuin Kendrick Lamarin esityksiä, mutta hän on albumin tuottaja ja suunnittelija sekä mukana sen kahdella hitillä Pray for Me ja All the Stars.
7. (–) Soundtrack: Fifty Shades Freed
9. (–) Stig Dogg: Playlist, Vol. 1
39. (–) Toto: 40 Trips Around the Sun
40. (re) Battle Beast: Bringer of Pain
43. (re) Leo: Leo
Edellinen Fifty Shades -albumi ylsi ykköseksi, mutta sen sinkutkin pärjäsivät paremmin. Vanhaan nimeensä palannut Stig Dogg jatkaa tutuissa korkeuksissa. Leo taitaa allekirjoittaa vanhan sanonnan ”any publicity is good publicity”.
Fyysinen myynti
1. (–) CMX: Alkuteos
2. (–) Toto: 40 Trips Around the Sun
3. (4) Lasten hautausmaa: III
4. (5) Turbonegro: Rocknroll Machine
5. (–) Paara: Riitti
Kärkikympissä on taas monta päälistalta puuttuvaa ensikertalaista, Paaran lisäksi 30-vuotias ruotsalaisbändi Therion (#6) ja Laura Moisio (#9)
Albumit
1. (–) CMX: Alkuteos
2. (–) Kendrick Lamar: Black Panther – The Album
3. (2) JVG: Popkorni
4. (3) Antti Tuisku: Anatude
5. (1) Aleksanteri Hakaniemi: Nuorena jaksaa
Marvel-sarjakuvaan perustuvan Black Panther -leffan soundtrack sisältää muidenkin kuin Kendrick Lamarin esityksiä, mutta hän on albumin tuottaja ja suunnittelija sekä mukana sen kahdella hitillä Pray for Me ja All the Stars.
7. (–) Soundtrack: Fifty Shades Freed
9. (–) Stig Dogg: Playlist, Vol. 1
39. (–) Toto: 40 Trips Around the Sun
40. (re) Battle Beast: Bringer of Pain
43. (re) Leo: Leo
Edellinen Fifty Shades -albumi ylsi ykköseksi, mutta sen sinkutkin pärjäsivät paremmin. Vanhaan nimeensä palannut Stig Dogg jatkaa tutuissa korkeuksissa. Leo taitaa allekirjoittaa vanhan sanonnan ”any publicity is good publicity”.
Fyysinen myynti
1. (–) CMX: Alkuteos
2. (–) Toto: 40 Trips Around the Sun
3. (4) Lasten hautausmaa: III
4. (5) Turbonegro: Rocknroll Machine
5. (–) Paara: Riitti
Kärkikympissä on taas monta päälistalta puuttuvaa ensikertalaista, Paaran lisäksi 30-vuotias ruotsalaisbändi Therion (#6) ja Laura Moisio (#9)
lauantai 17. helmikuuta 2018
Hirviöt pyörremyrskyn kimppuun
Kaikkien palstapeninkulmien ja tv-ruutuihin kiinnipalaneiden kasvojen jälkeenkin tähän viikkoon asti Saara Aallon ainoa merkintä Suomen listoilla oli viiden vuoden takaisen You Had My Heart -albumin 43. sija. Tähän nähden melkeinpä minkälainen tahansa reaktio hänen ensimmäiseen euroviisuehdokkaaseensa Monstersiin oli tulkittavissa plussaksi.
Plussaa siis siitä, että Monsters debytoi Striimatuimmat-listan 21:ntenä. Asetelmat pysyivät Spotifyn päivätilastossa melko hyvinä viikon edetessä, mutta totinen paikka koittaa vasta sitten, kun biisin kaksi kilpailijaa saapuvat markkinoille viikon välein. Jos ne menestyvät Monstersia kehnommin, ovatko ne yksiselitteisesti huonompia biisejä – vai ehdimmekö vain jo kyllästyä tähän hieman liikaa tuputettuun mediatapahtumaan?
Monsters saattaa mahtua sunnuntaina julkaistavalle Top 20 -singlelistalle, sillä se syyhki Nielsen-latauslistan ykköseksi, millä lienee pikkuruinen merkitys sijoituksen kannalta. Kiintoisin tilanne on radiolistalla, jossa Aalto debytoi peräti kymmenentenä. On varsin vaikeaa kuvitella, että Monstersin molemmat seuraajat (kuinka hyvät tahansa) tekisivät saman perässä. Jos tekisivät, mikä olisi radioiden pitemmän linjan strategia kolmikon suhteen?
Sinänsä mikä tahansa tapa saada enemmän uutuuksia radiolistalle on tervetullut. Aallon lisäksi Top 20:n ainoat tänä vuonna julkaistut biisit ovat Juha Tapion Sydän jota rakastan (#4) ja Jenni Vartiaisen Väärään suuntaan (#18). ”Uusi” ykkönen on Evelinan puolisen vuotta sitten ilmestynyt Tornado.
Plussaa siis siitä, että Monsters debytoi Striimatuimmat-listan 21:ntenä. Asetelmat pysyivät Spotifyn päivätilastossa melko hyvinä viikon edetessä, mutta totinen paikka koittaa vasta sitten, kun biisin kaksi kilpailijaa saapuvat markkinoille viikon välein. Jos ne menestyvät Monstersia kehnommin, ovatko ne yksiselitteisesti huonompia biisejä – vai ehdimmekö vain jo kyllästyä tähän hieman liikaa tuputettuun mediatapahtumaan?
Monsters saattaa mahtua sunnuntaina julkaistavalle Top 20 -singlelistalle, sillä se syyhki Nielsen-latauslistan ykköseksi, millä lienee pikkuruinen merkitys sijoituksen kannalta. Kiintoisin tilanne on radiolistalla, jossa Aalto debytoi peräti kymmenentenä. On varsin vaikeaa kuvitella, että Monstersin molemmat seuraajat (kuinka hyvät tahansa) tekisivät saman perässä. Jos tekisivät, mikä olisi radioiden pitemmän linjan strategia kolmikon suhteen?
Sinänsä mikä tahansa tapa saada enemmän uutuuksia radiolistalle on tervetullut. Aallon lisäksi Top 20:n ainoat tänä vuonna julkaistut biisit ovat Juha Tapion Sydän jota rakastan (#4) ja Jenni Vartiaisen Väärään suuntaan (#18). ”Uusi” ykkönen on Evelinan puolisen vuotta sitten ilmestynyt Tornado.
torstai 15. helmikuuta 2018
Vienti vetää
On mua näköjään jäänyt vähän kaihertamaan tuo vuoden biisi-Emman valinta. Palkinnon sai kappale, joka pitää kohdakkoin valmistuvalla 2017-hittivuosilistalla sijaa 83. Sen yläpuolelta löytyy muun muassa Pasi ja Anssi -duon levytys Kakkuu järvellä, joka ei muistaakseni päässyt Emma-ehdokkaaksi.
Jos ulkomaisella menestyksellä on vaikutusta vuoden biisin valintaan, niin miksi gaalassa jaetaan erikseen vienti-Emma? En nyt ala spekuloida, moniko raadin jäsen tiesi, kuinka maltillisia tämän medialemmikin kotimaiset saavutukset toistaiseksi ovat. Oletan kuitenkin, että raadin sisällä on ollut risteäviä näkemyksiä siitä, kuuluuko kansainvälisyys huomioida valinnassa vai ei.
Mistä tulemme vanhaan dilemmaan, äänestystavan ratkaisevaan vaikutukseen raatiarvioissa. Alman Chasing Highs on malliesimerkki. Jos äänestys painottuu ykkösvalintaan, ei ulkomaanmenestyksen kannattajia tarvitse olla kummoinenkaan määrä, kun he saavat poikkeustapauksen nousemaan esiin viiden muun keskenään samantapaisen ehdokkaan seasta. Jos taas kaikki laitetaan järjestykseen, myös niiden ääni kuuluu, jotka tietävät Alman jääneen kotimaanmarkkinavertailussa täysin muiden jalkoihin.
Emme tiedä, kuinka äänestys on järjestetty, kuten emme enää käytännössä koskaan tiedä, kun asiantuntijaraati kokoontuu (tai ”kokoontuu”). Olisi kiva tietää. Televisioidut numerokyltit takaisin!
Jos ulkomaisella menestyksellä on vaikutusta vuoden biisin valintaan, niin miksi gaalassa jaetaan erikseen vienti-Emma? En nyt ala spekuloida, moniko raadin jäsen tiesi, kuinka maltillisia tämän medialemmikin kotimaiset saavutukset toistaiseksi ovat. Oletan kuitenkin, että raadin sisällä on ollut risteäviä näkemyksiä siitä, kuuluuko kansainvälisyys huomioida valinnassa vai ei.
Mistä tulemme vanhaan dilemmaan, äänestystavan ratkaisevaan vaikutukseen raatiarvioissa. Alman Chasing Highs on malliesimerkki. Jos äänestys painottuu ykkösvalintaan, ei ulkomaanmenestyksen kannattajia tarvitse olla kummoinenkaan määrä, kun he saavat poikkeustapauksen nousemaan esiin viiden muun keskenään samantapaisen ehdokkaan seasta. Jos taas kaikki laitetaan järjestykseen, myös niiden ääni kuuluu, jotka tietävät Alman jääneen kotimaanmarkkinavertailussa täysin muiden jalkoihin.
Emme tiedä, kuinka äänestys on järjestetty, kuten emme enää käytännössä koskaan tiedä, kun asiantuntijaraati kokoontuu (tai ”kokoontuu”). Olisi kiva tietää. Televisioidut numerokyltit takaisin!
tiistai 13. helmikuuta 2018
Kaksi elämää: Suurlähettiläät
Sarjassa vertaillaan pitkään menestyneiden artistien
ansioluetteloita oman aikansa listapisteissä ja lähihistorian
Spotify-striimimäärissä.
Suurlähettiläät on myös ilmoittanut jonkinlaisesta paluustaan ja saanee yleisökseen paljon 1990-luvulla radiota kuunnelleita. 1992 aloittanut 50 hittiä -lista palveli hyvin heidän kulutusprofiiliaan: ei singlemyyntiä, mutta laaja radiokannatus ja vilkas albumikysyntä. Striimimenestys on linjassa saman aikakauden toisten suosikkiartistien kanssa: paras eli Kun tänään lähden on yltänyt yli miljoonan.
Erot suoratoiston ja vanhojen listapisteiden välillä ovat yllättävänkin pienet siihen nähden, että yhtyeen neljä Reel Art -yhtiölle levyttämää albumia ja eka kokoelma puuttuvat Spotifysta. Niiden hittibiisit ovat tarjolla myöhemmin julkaistujen kokoelmien kautta, paitsi vuonna 1996 radiokakkoseksi noussut Mieleeni linnan tein.
Suurlähettiläät – 2 x Top 12
Listapistesijoitus, striimisijoitus, vuosi, listapistenapit, kuuntelumäärä
Suurlähettiläät on myös ilmoittanut jonkinlaisesta paluustaan ja saanee yleisökseen paljon 1990-luvulla radiota kuunnelleita. 1992 aloittanut 50 hittiä -lista palveli hyvin heidän kulutusprofiiliaan: ei singlemyyntiä, mutta laaja radiokannatus ja vilkas albumikysyntä. Striimimenestys on linjassa saman aikakauden toisten suosikkiartistien kanssa: paras eli Kun tänään lähden on yltänyt yli miljoonan.
Erot suoratoiston ja vanhojen listapisteiden välillä ovat yllättävänkin pienet siihen nähden, että yhtyeen neljä Reel Art -yhtiölle levyttämää albumia ja eka kokoelma puuttuvat Spotifysta. Niiden hittibiisit ovat tarjolla myöhemmin julkaistujen kokoelmien kautta, paitsi vuonna 1996 radiokakkoseksi noussut Mieleeni linnan tein.
Suurlähettiläät – 2 x Top 12
Listapistesijoitus, striimisijoitus, vuosi, listapistenapit, kuuntelumäärä
L
|
S
|
V
|
N
|
K
|
||
1
|
2
|
KUKA PYSÄYTTÄISI KELLOT
|
1995
|
•••
|
658 000
|
|
2
|
8
|
MITÄ MIEHEN TULEE OLLA?
|
2003
|
••
|
118 000
|
|
3
|
1
|
KUN TÄNÄÄN LÄHDEN
|
1993
|
••
|
1 509 000
|
|
4
|
4
|
PITÄÄXUNAINA?
|
1991
|
••
|
481 000
|
|
5
|
3
|
ELOKUUN 11.
|
1991
|
•
|
637 000
|
|
6
|
5
|
MAAILMAN LAIDALLA
|
1992
|
•
|
208 000
|
|
7
|
—
|
MIELEENI LINNAN TEIN
|
1996
|
•
|
—
|
|
8
|
6
|
VAIN HULLUT SELVIÄÄ
|
2003
|
•
|
183 000
|
|
9
|
7
|
LASKE VALOT VAAKAAN
|
2000
|
•
|
148 000
|
|
10
|
—
|
VAJOAN TAAS
|
2003
|
•
|
54 000
|
|
11
|
—
|
HYVÄÄ YÖTÄ
|
1992
|
•
|
23 000
|
|
12
|
—
|
SIRKUSHUVEJA
|
2004
|
30 000
|
||
—
|
9
|
TYHJÄ TAULU
|
2007
|
93 000
|
||
—
|
10
|
RAHAT ON LOPPU MUTTA MYYDÄÄN VOLVO
|
2000
|
82 000
|
||
—
|
11
|
EI TULE NIIN PIMEÄÄ
|
2001
|
72 000
|
||
—
|
12
|
C-RAPUN PAULIINA
|
2008
|
69 000
|
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)