tiistai 28. helmikuuta 2023
Listaihmisiä
Ensimmäinen listaihminen oli Popedan Costello Hautamäki ja toinen Rockradion Jukka Haarma, jotka aika hyvin kuvaavat osallistujakirjoa. Pidin palstasta – parista kroonisesta ongelmasta huolimatta: monesti monesta levystä ei ollut mitään sanottavaa, ja Best 3 -tyyppisistä kokoelmista kaikilla oli samaa sanottavaa.
Kommunikointi ja tuotanto oli tuolloin nykyistä hitaampaa, lieneekö edes faksia vielä käytetty. Koska lista ja kommentit olivat samassa lehdessä, voi arvata, että lista ei ilmestyessään ollut enää ihan uunituore. Palsta lopetettiin neljän vuoden jälkeen, ja elinkaaren rajallisuuden näki siitä, että suuri osa lopunaikojen listaihmisistä oli levyfirmojen tiedottajia.
Samaa asiaa ihmettelin muinoin Rumban Nisse-juorupalstan henkilögalleriassa: miksi levy-yhtiöväkeä pidetään kiinnostavina ihmisinä? Koska he pääsevät tekemisiin tähtien kanssa, vai koska he ovat toimittajien tuttuja? No, tuolloin joistakin heistä vielä aisti aidon musiikinystävän: he uskalsivat kehua kilpailevan lafkankin levyjä, ja joku hurjapää saattoi suhtautua välinpitämättömästi oman tallin tuotteeseen.
Kun Talouselämässä vuonna 2015 haastateltiin MTV3:lle siirtyvää Universalin toimitusjohtajaa Jarkko Nordlundia ja kysyttiin lempimusiikkia, hän luetteli pelkkiä Universalin artisteja, oikeaoppisesti uusia huippuja (Taylor Swift) ja vakaita legacy-hahmoja (Michael Monroe). Tuossa laskelmoinnissa en aistinut musiikinystävyyttä.
Aihe saa kaksi jatkopostausta. Toisessa luettelen palstan kiinnostavimpia kehuja, toisessa moitteita. Arkistossani on aukkoja.
lauantai 25. helmikuuta 2023
180 erimittaista sekuntia
Euroviisuperinteessä vaikuttaa muuttumaton muuttuja, kolmen minuutin maksimikesto. Se palvelee eri tyylejä eri tavoin. Muhkeasti kailotettu kasvava möhköballadi pärjäisi paremmin, jollei sitä olisi niin vaikea rakentaa tuohon mittaan. Listahirmuballadeista esimerkiksi Whitney Houstonin I Will Always Love You ja Celine Dionin My Heart Will Go On lähentelevät viittä minuuttia, Bryan Adamsin (Everything I Do) I Do It for You menee yli kuuden.
Kun kuuntelee viisujen hiturivoittajia, niin Conchita Wurstin Rise Like a Phoenix ja Duncan Laurencen Arcade ovat salakavalasti sangen ripeätempoisia. Salvador Sobralin Amar pelos dois taas ei pyrikään möhköilemään, vaan on herkkä laulelma. UMK-ehdokkaista Lxandran Something to Lose on viisukriteereillä tyypillinen ”keskenjäävä” balladi.
Kestorajoitus on vaikuttanut toki sitenkin, että valmiita lauluja lyhennetään – Hard Rock Hallelujah oli alkujaan yli neliminuuttinen. Tuskin olen ainoa, jonka mielestä pätkiminen teki vain hyvää, mutta yllätys: Spotifyssa albumiraidalla on viisinkertaiset kuuntelut voittoversioon nähden. Tosin senkin 50 miljoonan saldo kalpenee Youtube-kulutukselle: suosituin kisaesitys on 49 miljoonassa, musiikkivideo 93 miljoonassa, ja niissä on lyhennetty versio.
Kun biisin tempoa tiivistää, sen rakenteessa ehtii tapahtua enemmän, ja tämä on oivallettu nokkelasti Käärijän biisissä Cha cha cha. Tyylinmuutos jälkimmäisellä puoliskolla on viisukappaleelle harvinainen ratkaisu, mutta se ennättää toteutua ihan luontevasti. Videon salamaeditoidun sarjakuvahahmon siirtyminen lavalle on vielä arvoitus, toivon että innovaatio jatkuu.
torstai 23. helmikuuta 2023
11 vuotta suoraa toistoa
Laskuissa ovat erikseen mukana esittäjän fiittaukset muiden ykkösillä. JVG kiskoi kovat lukemat, mutta muutamien tyyppien kohdalle odotin runsaampaa saldoa. Esimerkiksi Vesalan ainoa ykkönen on Vain elämäässä vetäisty Sori, ja ulkomaantähdistä moni jäi ties mihin. Alla kaikki, jotka ovat yltäneet kärkeen vähintään viidesti.
JVG 14+3
Cheek 10+2
Antti Tuisku 8+0
Elastinen 5+2
Mikael Gabriel 5+1
Nikke Ankara 4+2
Justin Bieber 1+5
Gettomasa 5+0
Sanni 4+1
Sekä pääesittäjänä että vieraana ovat listahuipulle nousseet mainittujen lisäksi Abreu, Behm, Cledos, DJ Snake, Erin, Ville Galle, Ellie Goulding, Isac Elliot, Jambo, Jukka Poika, Pyhimys, Rihanna, Robin, Sexmane ja William.
tiistai 21. helmikuuta 2023
Bänneillä onneen
Joskus korvaan tarttuu yksityiskohtia, kuten 12.2.1984 lähetyksessä. Juontaja Simon Bates soitti kakkoseksi nousseen Queenin Radio Ga Gan ja julisti sen olevan ”our future number one”. Miksi? Ehkä koska ykkönen, Frankie Goes to Hollywoodin Relax, oli juuri julistettu BBC:ssä soittokieltoon (”lyrics not suitable for broadcasting”), ja Bates kai oletti tämän vähentävän levymyyntiä.
Noinhan ei tunnetusti käynyt. Radio Ga Ga kääntyi kahden kakkosviikon jälkeen laskuun, ja Relax vietti Top 10:ssä yhteensä 22 viikkoa, joista viisi kärjessä. Muistan toisinpäisen tapauksen siltä lyhyeltä ajanjaksolta, kun kuuntelin lyhytaalloilta BBC:n suomenkielisen toimituksen listakatsausta, lokakuun 1981 alusta.
Silloin kakkoseksi nousi edellisellä albumillaan suurmenestyksen netonneen The Policen uusi single Invisible Sun, ja juontaja lupasi syödä kaikki Pink Floyd -levynsä, jollei biisi ole ensi viikolla ykkösenä. Pohjois-Irlannin levottomuuksia käsittelevä teksti aiheutti kuitenkin soittorajoituksen, ja seuraava listasija oli kolmonen. Juontaja vakuutteli poimivansa parrastaan The Dark Side of the Moonin murusia.
Tästä seurasi tuolloin ennenkuulumattomalta tuntunut operaatio. Artistin peräkkäisten sinkkujen julkaisuväli oli aniharvoin alle kymmenen viikkoa, mutta Ghost in the Machinelta tuli uusi lohkaisu jo neljä viikkoa myöhemmin. Every Little Thing She Does Is Magic kävi ykkösenä. Sen oli alkujaan tarkoitus boostata joulumyyntiä, joten seitsemän viikon päästä saapui tätä virkaa hoitamaan kolmas single, Spirits in the Material World (#12).
lauantai 18. helmikuuta 2023
Yksi on enemmän kuin puoli+puoli
Kuumaa-trioa pitää ensisijaisesti framilla Spotify-ykkösenä piipahdellut UMK-ehdokas Ylivoimainen, mutta sen takana jo viime kesäkuussa julkaistu Tulipalo kiipesi eilen parhaalle viikkolistasijalleen seitsemänneksi. Sitä uhkaisi siirtäminen 2023-vuosilistalle, jollei se olisi jo vanhana vuonna ehättänyt radiolistan ykköseksi. Kerran näinkin päin. Kummassakin tapauksessa sijoituksesta tulee hyvä.
Tulipalo kerännee ainakin striimilistalta ”taulukon täyteen” eli siltä huomioidaan vain 40 parasta sijoitusta. Näitä tulee muutama vuosittain, 2022-sukupolvesta siihen ylsi striimeissä JVG:n Amatimies, Haloo Helsingin Reiviluola ja kohta Gettomasan Samppanjadieetillä. Bessin Ram pam pam arvatenkin täytti taulukon myös radiolistalla, mutta yllättäen saman teki kolme ulkomaista: Lost Frequenciesin Where Are You Now, Harry Stylesin As It Was ja Elton John & Dua Lipan Cold Heart.
Nostin Tulipalon esiin samasta syystä kuin I’m Good (Blue)n hiljattain. Jättihitit eivät saa vertaistensa veroista huomiota, jos niiden suosio puolittuu kahdelle vuodelle. Spotifyn vuosilistat, Emmojen deadlinet, kaikki muu vuodenvaihdejournalismi, aina jäädään jalkoihin. Siksi jaksan yhä koota täydet potit huomioivaa hittivuosilistaa, vaikka radio tekee sen kerta kerralta hankalammaksi.
torstai 16. helmikuuta 2023
Jälkivirtauksia, osa 14
Tässä tarkkaillaan vuosina 2017–2019 Kaksi elämää -sarjassa mukana olleiden esittäjien striimauskehitystä Spotifyssa, kolme artistia kerrallaan.
J. Karjalaisen numeroissa konkretisoituu striimikehityksen iso kuvio: Spotify-aikakaudella ilmestyneiden biisien potti kasvaa prosentuaalisesti vanhoja hittejä hitaammin. Tässä jako menee uudet alle 100% – vanhat yli 100%. Kierroksen virein kasvaja on yllättäen Puolikuu, jonka kultainen kärkikolmikko kasvoi yli 300 prosenttia.
|
|
Anne Mattila |
|
|
|
sija |
ed. |
striimikappale |
ennen |
nyt |
kasvu% |
1 |
1 |
PERUTAAN HÄÄT |
1 834 000 |
4 447 000 |
142 |
2 |
2 |
ASFALTTIVIIDAKKO |
1 241 000 |
4 066 000 |
228 |
3 |
3 |
SIELU SALAMOI |
845 000 |
2 207 000 |
161 |
4 |
7 |
TAIVAAN KARTTA |
245 000 |
732 000 |
199 |
5 |
6 |
PIENEN HETKEN |
294 000 |
652 000 |
122 |
6 |
4 |
KUIVAA KOIVUA |
440 000 |
614 000 |
40 |
7 |
10 |
ENKELEITÄ ONKO HEITÄ |
191 000 |
565 000 |
196 |
8 |
5 |
IHMINEN |
384 000 |
479 000 |
25 |
9 |
9 |
VIELÄ YKSI ELÄMÄ |
212 000 |
405 000 |
91 |
10 |
— |
VOIMA RAKKAUDEN |
|
343 000 |
|
11 |
8 |
TÄHDET, TÄHDET |
240 000 |
324 000 |
35 |
12 |
12 |
KAIPUUNI ON USKOMATON |
159 000 |
320 000 |
101 |
|
|
|
|
|
|
|
|
J. Karjalainen |
|
|
|
sija |
ed. |
striimikappale |
ennen |
nyt |
kasvu% |
1 |
1 |
MENNYT MIES |
5 799 000 |
11 401 000 |
97 |
2 |
3 |
HÄN |
1 977 000 |
4 908 000 |
148 |
3 |
5 |
TELEPATIAA |
1 611 000 |
4 464 000 |
177 |
4 |
8 |
DORIS |
1 254 000 |
3 567 000 |
184 |
5 |
2 |
MERIPIHKAHUONE |
1 978 000 |
3 453 000 |
75 |
6 |
4 |
STINDEBINDE |
1 824 000 |
3 055 000 |
67 |
7 |
7 |
MIES JOLLE EI KOSKAAN TAPAHDU MITÄÄN |
1 283 000 |
2 925 000 |
128 |
8 |
10 |
SANKARIT |
1 004 000 |
2 513 000 |
150 |
9 |
12 |
VILLEJÄ LUPIINEJA |
954 000 |
2 502 000 |
162 |
10 |
9 |
OI MIKÄ IHANA ILTA |
1 070 000 |
2 284 000 |
113 |
11 |
— |
MISSÄ SE VÄINÖ ON? |
|
2 249 000 |
|
12 |
6 |
RIISINJYVÄ |
1 326 000 |
1 982 000 |
49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Puolikuu |
|
|
|
sija |
ed. |
striimikappale |
ennen |
nyt |
kasvu% |
1 |
1 |
OTA MINUT NYT |
840 000 |
3 835 000 |
357 |
2 |
2 |
NYT LOPPUU TODELLISUUS |
669 000 |
2 735 000 |
309 |
3 |
3 |
MAKEAA MYRKKYÄ |
662 000 |
2 724 000 |
311 |
4 |
4 |
ÄLÄ OLE HELLÄ |
194 000 |
482 000 |
148 |
5 |
5 |
VIIMEISET VIISI KILOMETRIÄ |
134 000 |
310 000 |
131 |
6 |
6 |
ÄLÄ KIUSAA MIESTÄ |
66 000 |
235 000 |
256 |
7 |
7 |
SAAVU KESÄTUULI |
56 000 |
99 000 |
77 |
8 |
8 |
HÄMÄRÄÄN HUONEESEEN |
42 000 |
98 000 |
133 |
9 |
11 |
VIE MINUT MYRSKYISTÄ POIS |
35 000 |
74 000 |
111 |
10 |
10 |
VIELÄKÖ KAIPAAT |
40 000 |
72 000 |
80 |
11 |
9 |
KRANAATTIOMENOITA |
41 000 |
67 000 |
63 |
12 |
— |
TÄHDENLENNON TAA |
|
49 000 |
|