tiistai 28. helmikuuta 2023

Listaihmisiä

Soundi-lehti laati 1980-luvulla rockin erikoisliikkeiden Top 20 -myyntilistaa, joka sai syksyllä 1985 seurakseen Listaihminen-palstan. Musiikki-ihmiset vuorollaan kommentoivat jokaista lista-albumia. Koska kommentit oli vain numeroitu ja vastinpari piti etsiä viereiseltä sivulta, oli melkein hauskempaa lukea kommentti ja arvailla, mitä levyä se koskee.

Ensimmäinen listaihminen oli Popedan Costello Hautamäki ja toinen Rockradion Jukka Haarma, jotka aika hyvin kuvaavat osallistujakirjoa. Pidin palstasta – parista kroonisesta ongelmasta huolimatta: monesti monesta levystä ei ollut mitään sanottavaa, ja Best 3 -tyyppisistä kokoelmista kaikilla oli samaa sanottavaa.

Kommunikointi ja tuotanto oli tuolloin nykyistä hitaampaa, lieneekö edes faksia vielä käytetty. Koska lista ja kommentit olivat samassa lehdessä, voi arvata, että lista ei ilmestyessään ollut enää ihan uunituore. Palsta lopetettiin neljän vuoden jälkeen, ja elinkaaren rajallisuuden näki siitä, että suuri osa lopunaikojen listaihmisistä oli levyfirmojen tiedottajia.

Samaa asiaa ihmettelin muinoin Rumban Nisse-juorupalstan henkilögalleriassa: miksi levy-yhtiöväkeä pidetään kiinnostavina ihmisinä? Koska he pääsevät tekemisiin tähtien kanssa, vai koska he ovat toimittajien tuttuja? No, tuolloin joistakin heistä vielä aisti aidon musiikinystävän: he uskalsivat kehua kilpailevan lafkankin levyjä, ja joku hurjapää saattoi suhtautua välinpitämättömästi oman tallin tuotteeseen.

Kun Talouselämässä vuonna 2015 haastateltiin MTV3:lle siirtyvää Universalin toimitusjohtajaa Jarkko Nordlundia ja kysyttiin lempimusiikkia, hän luetteli pelkkiä Universalin artisteja, oikeaoppisesti uusia huippuja (Taylor Swift) ja vakaita legacy-hahmoja (Michael Monroe). Tuossa laskelmoinnissa en aistinut musiikinystävyyttä.

Aihe saa kaksi jatkopostausta. Toisessa luettelen palstan kiinnostavimpia kehuja, toisessa moitteita. Arkistossani on aukkoja.

lauantai 25. helmikuuta 2023

180 erimittaista sekuntia

Tänään käytävän UMK-finaalin yhteydessä on tehty samoja huomioita (laajimmillaan ps. tykitellään - podcastissa) kuin popkentästä yleensä: biisien keskimääräinen tempo on tihentynyt. Muutaman ison hitin (kuten Blinding Lights) esimerkin lisäksi ilmiöön ovat vaikuttaneet Tiktok, sped up -versioiden suosio ja lyhyitä biisejä suosiva Spotifyn tilityskäytäntö.

Euroviisuperinteessä vaikuttaa muuttumaton muuttuja, kolmen minuutin maksimikesto. Se palvelee eri tyylejä eri tavoin. Muhkeasti kailotettu kasvava möhköballadi pärjäisi paremmin, jollei sitä olisi niin vaikea rakentaa tuohon mittaan. Listahirmuballadeista esimerkiksi Whitney Houstonin I Will Always Love You ja Celine Dionin My Heart Will Go On lähentelevät viittä minuuttia, Bryan Adamsin (Everything I Do) I Do It for You menee yli kuuden.

Kun kuuntelee viisujen hiturivoittajia, niin Conchita Wurstin Rise Like a Phoenix ja Duncan Laurencen Arcade ovat salakavalasti sangen ripeätempoisia. Salvador Sobralin Amar pelos dois taas ei pyrikään möhköilemään, vaan on herkkä laulelma. UMK-ehdokkaista Lxandran Something to Lose on viisukriteereillä tyypillinen ”keskenjäävä” balladi.

Kestorajoitus on vaikuttanut toki sitenkin, että valmiita lauluja lyhennetään – Hard Rock Hallelujah oli alkujaan yli neliminuuttinen. Tuskin olen ainoa, jonka mielestä pätkiminen teki vain hyvää, mutta yllätys: Spotifyssa albumiraidalla on viisinkertaiset kuuntelut voittoversioon nähden. Tosin senkin 50 miljoonan saldo kalpenee Youtube-kulutukselle: suosituin kisaesitys on 49 miljoonassa, musiikkivideo 93 miljoonassa, ja niissä on lyhennetty versio.

Kun biisin tempoa tiivistää, sen rakenteessa ehtii tapahtua enemmän, ja tämä on oivallettu nokkelasti Käärijän biisissä Cha cha cha. Tyylinmuutos jälkimmäisellä puoliskolla on viisukappaleelle harvinainen ratkaisu, mutta se ennättää toteutua ihan luontevasti. Videon salamaeditoidun sarjakuvahahmon siirtyminen lavalle on vielä arvoitus, toivon että innovaatio jatkuu.

torstai 23. helmikuuta 2023

11 vuotta suoraa toistoa

Meni viime vuonna sellainenkin ohi, että varteenotettavan striimitilaston synnystä tuli kuluneeksi kymmenen vuotta. Joku ehkä muistaa, että meillä oli pitkään hieno, laaja ja virallinen Striimatuimmat-lista, joka jostain syystä jätettiin kuivahtamaan. Nyt kitkutellaan nysäsinglelistan kanssa, ja päätin tehdä laskelman eniten striimiykkösiä viikkotasolla netonneista esittäjistä.

Laskuissa ovat erikseen mukana esittäjän fiittaukset muiden ykkösillä. JVG kiskoi kovat lukemat, mutta muutamien tyyppien kohdalle odotin runsaampaa saldoa. Esimerkiksi Vesalan ainoa ykkönen on Vain elämäässä vetäisty Sori, ja ulkomaantähdistä moni jäi ties mihin. Alla kaikki, jotka ovat yltäneet kärkeen vähintään viidesti.

JVG 14+3
Cheek 10+2
Antti Tuisku 8+0
Elastinen 5+2
Mikael Gabriel 5+1
Nikke Ankara 4+2
Justin Bieber 1+5
Gettomasa 5+0
Sanni 4+1

Sekä pääesittäjänä että vieraana ovat listahuipulle nousseet mainittujen lisäksi Abreu, Behm, Cledos, DJ Snake, Erin, Ville Galle, Ellie Goulding, Isac Elliot, Jambo, Jukka Poika, Pyhimys, Rihanna, Robin, Sexmane ja William.

tiistai 21. helmikuuta 2023

Bänneillä onneen

Laitan silloin tällöin soimaan vanhoja BBC:n listaohjelmia, joita harrastajat ovat siirtäneet c-kaseteiltaan Mixcloudiin. Linkkejä jakaa päivittäin Facebook-sivu Radio 1 Chart Shows from this day in history. Suosin aikaa ennen taivaskanavia (pre-1984), koska siellä soi useammin ajan hautaamia harvinaisuuksia – myöhäisemmistä on enemmän Music Box -muistikuvia.

Joskus korvaan tarttuu yksityiskohtia, kuten 12.2.1984 lähetyksessä. Juontaja Simon Bates soitti kakkoseksi nousseen Queenin Radio Ga Gan ja julisti sen olevan ”our future number one”. Miksi? Ehkä koska ykkönen, Frankie Goes to Hollywoodin Relax, oli juuri julistettu BBC:ssä soittokieltoon (”lyrics not suitable for broadcasting”), ja Bates kai oletti tämän vähentävän levymyyntiä.

Noinhan ei tunnetusti käynyt. Radio Ga Ga kääntyi kahden kakkosviikon jälkeen laskuun, ja Relax vietti Top 10:ssä yhteensä 22 viikkoa, joista viisi kärjessä. Muistan toisinpäisen tapauksen siltä lyhyeltä ajanjaksolta, kun kuuntelin lyhytaalloilta BBC:n suomenkielisen toimituksen listakatsausta, lokakuun 1981 alusta.

Silloin kakkoseksi nousi edellisellä albumillaan suurmenestyksen netonneen The Policen uusi single Invisible Sun, ja juontaja lupasi syödä kaikki Pink Floyd -levynsä, jollei biisi ole ensi viikolla ykkösenä. Pohjois-Irlannin levottomuuksia käsittelevä teksti aiheutti kuitenkin soittorajoituksen, ja seuraava listasija oli kolmonen. Juontaja vakuutteli poimivansa parrastaan The Dark Side of the Moonin murusia.

Tästä seurasi tuolloin ennenkuulumattomalta tuntunut operaatio. Artistin peräkkäisten sinkkujen julkaisuväli oli aniharvoin alle kymmenen viikkoa, mutta Ghost in the Machinelta tuli uusi lohkaisu jo neljä viikkoa myöhemmin. Every Little Thing She Does Is Magic kävi ykkösenä. Sen oli alkujaan tarkoitus boostata joulumyyntiä, joten seitsemän viikon päästä saapui tätä virkaa hoitamaan kolmas single, Spirits in the Material World (#12).

lauantai 18. helmikuuta 2023

Yksi on enemmän kuin puoli+puoli

Kuumaa-trioa pitää ensisijaisesti framilla Spotify-ykkösenä piipahdellut UMK-ehdokas Ylivoimainen, mutta sen takana jo viime kesäkuussa julkaistu Tulipalo kiipesi eilen parhaalle viikkolistasijalleen seitsemänneksi. Sitä uhkaisi siirtäminen 2023-vuosilistalle, jollei se olisi jo vanhana vuonna ehättänyt radiolistan ykköseksi. Kerran näinkin päin. Kummassakin tapauksessa sijoituksesta tulee hyvä.

Tulipalo kerännee ainakin striimilistalta ”taulukon täyteen” eli siltä huomioidaan vain 40 parasta sijoitusta. Näitä tulee muutama vuosittain, 2022-sukupolvesta siihen ylsi striimeissä JVG:n Amatimies, Haloo Helsingin Reiviluola ja kohta Gettomasan Samppanjadieetillä. Bessin Ram pam pam arvatenkin täytti taulukon myös radiolistalla, mutta yllättäen saman teki kolme ulkomaista: Lost Frequenciesin Where Are You Now, Harry Stylesin As It Was ja Elton John & Dua Lipan Cold Heart.

Nostin Tulipalon esiin samasta syystä kuin I’m Good (Blue)n hiljattain. Jättihitit eivät saa vertaistensa veroista huomiota, jos niiden suosio puolittuu kahdelle vuodelle. Spotifyn vuosilistat, Emmojen deadlinet, kaikki muu vuodenvaihdejournalismi, aina jäädään jalkoihin. Siksi jaksan yhä koota täydet potit huomioivaa hittivuosilistaa, vaikka radio tekee sen kerta kerralta hankalammaksi.

torstai 16. helmikuuta 2023

Jälkivirtauksia, osa 14

Tässä tarkkaillaan vuosina 2017–2019 Kaksi elämää -sarjassa mukana olleiden esittäjien striimauskehitystä Spotifyssa, kolme artistia kerrallaan.

J. Karjalaisen numeroissa konkretisoituu striimikehityksen iso kuvio: Spotify-aikakaudella ilmestyneiden biisien potti kasvaa prosentuaalisesti vanhoja hittejä hitaammin. Tässä jako menee uudet alle 100% – vanhat yli 100%. Kierroksen virein kasvaja on yllättäen Puolikuu, jonka kultainen kärkikolmikko kasvoi yli 300 prosenttia.



Anne Mattila




sija

ed.

striimikappale

ennen

nyt

kasvu%

1

1

PERUTAAN HÄÄT

1 834 000

4 447 000

142

2

2

ASFALTTIVIIDAKKO

1 241 000

4 066 000

228

3

3

SIELU SALAMOI

845 000

2 207 000

161

4

7

TAIVAAN KARTTA

245 000

732 000

199

5

6

PIENEN HETKEN

294 000

652 000

122

6

4

KUIVAA KOIVUA

440 000

614 000

40

7

10

ENKELEITÄ ONKO HEITÄ

191 000

565 000

196

8

5

IHMINEN

384 000

479 000

25

9

9

VIELÄ YKSI ELÄMÄ

212 000

405 000

91

10

VOIMA RAKKAUDEN


343 000


11

8

TÄHDET, TÄHDET

240 000

324 000

35

12

12

KAIPUUNI ON USKOMATON

159 000

320 000

101









J. Karjalainen




sija

ed.

striimikappale

ennen

nyt

kasvu%

1

1

MENNYT MIES

5 799 000

11 401 000

97

2

3

HÄN

1 977 000

4 908 000

148

3

5

TELEPATIAA

1 611 000

4 464 000

177

4

8

DORIS

1 254 000

3 567 000

184

5

2

MERIPIHKAHUONE

1 978 000

3 453 000

75

6

4

STINDEBINDE

1 824 000

3 055 000

67

7

7

MIES JOLLE EI KOSKAAN TAPAHDU MITÄÄN

1 283 000

2 925 000

128

8

10

SANKARIT

1 004 000

2 513 000

150

9

12

VILLEJÄ LUPIINEJA

954 000

2 502 000

162

10

9

OI MIKÄ IHANA ILTA

1 070 000

2 284 000

113

11

MISSÄ SE VÄINÖ ON?


2 249 000


12

6

RIISINJYVÄ

1 326 000

1 982 000

49









Puolikuu




sija

ed.

striimikappale

ennen

nyt

kasvu%

1

1

OTA MINUT NYT

840 000

3 835 000

357

2

2

NYT LOPPUU TODELLISUUS

669 000

2 735 000

309

3

3

MAKEAA MYRKKYÄ

662 000

2 724 000

311

4

4

ÄLÄ OLE HELLÄ

194 000

482 000

148

5

5

VIIMEISET VIISI KILOMETRIÄ

134 000

310 000

131

6

6

ÄLÄ KIUSAA MIESTÄ

66 000

235 000

256

7

7

SAAVU KESÄTUULI

56 000

99 000

77

8

8

HÄMÄRÄÄN HUONEESEEN

42 000

98 000

133

9

11

VIE MINUT MYRSKYISTÄ POIS

35 000

74 000

111

10

10

VIELÄKÖ KAIPAAT

40 000

72 000

80

11

9

KRANAATTIOMENOITA

41 000

67 000

63

12

TÄHDENLENNON TAA


49 000