Parin viikon aikana on voinut havaita listamaailmassa pari muutosta, joiden pysyvyydestä on vielä vähän epäselvyyttä. Spotify julkistaa päivä- ja viikkolistansa entistä aikaisemmin, jo puolilta päivin, mikä on oikein hyvä. Mutta miksi Radio Monitorin listan impactit ovat kahdesti peräkkäin olleet selvästi matalampia kuin ennen? Kun Top 100:n joukkoon vaaditaan normaalisti lähes 800.000 viikkoimpactia, tuoreimmat lukemat ovat 626.422 ja 591.476.
Impact syntyy siitä, että rekisteröity soittokerta saa kuuntelijakertoimen sen mukaan, millä kanavalla ja mihin vuorokaudenaikaan on päästy ääneen. Kanavien kertoimet päivitetään uusien kuuntelijatutkimusten myötä, ja jos mainitsemani muutos johtuu päivityksestä, niin radionkuuntelussa on tapahtunut merkittävä notkahdus.
Selitys voi olla muukin, ja myös muun kulutuksen painopisteet muuttuvat. En ole kovin kauan seurannut Youtuben musiikkilistoja, mutta niistä on tarjolla arkisto toukokuuhun 2018 asti. Tuosta vanhimmasta tilastosta löytyi 13 videota, joilla oli yli 100.000 viikkokatselua. Uusimmassa sellaisia on vain yksi, tosin reilulla marginaalilla (Vauhti kiihtyy 189.000). Tässä varmaankin näkyy Tiktokin jättisuosion vaikutus.
Oletteko muuten huomanneet, että Vauhti kiihtyy -tuottajat Jaakko Salovaara ja Mikael Forsby tekivät myös version, jossa ovat äänessä vain Matti ja Teppo? Sillä on kohta puoli miljoonaa Spotify-striimiä, kun Portion Boys lähestyy seitsemää miljoonaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti