Nyt minullakin näkyy se Billboardin/Nielsenin suomalainen latauslista. Olen investoinut digi-Billboardin tilaukseen, mikä on sinänsä kiintoisaa, koska en ole koko tällä vuosituhannella lehteä juuri seurannut – viime vuosituhannella (ennen nettiä) sitäkin enemmän. Kyllä, lehdestä näkee, että vuosituhat on vaihtunut. Tai siis printtilehden ipad-näköispainoksesta.
Paketista noin puolet, 50 sivua, on mainoksia. Hot 100 höysteineen vie kolme sivua, muutkin listat paljon. Jättiosa vanhasta tutusta sisällöstä on kadonnut kokonaan: levyarviot, radioaiheet, muun maailman uutiset. Sälä- ja seurapiiripalstat tuntuvat havittelevan muutakin lukijakuntaa kuin musiikkibisnesväki. Pääjutun kaksikko Faith Hill ja Tim McGraw on vaatetettu stylistireleisiin, joiden valmistajat mainitaan sormuksia myöten. Saa nähdä totunko tämmöiseen.
No, se Finland Digital Song Sales on siis vain Top 10, mutta käytän sitä vuoden loppuun asti hittivuosilistalaskennassa Musiikkituottajien edesmenneen latauslistan korvikkeena. Todennäköisesti sen jälkeen merkitsen vain sijoitukset aikakirjoihini, katsotaan miten tilanne elää jos ollenkaan. Arkistoissani on ennestäänkin joitakin pisteyttämättömiä hittejä. Ne viime vuosikymmenen singlet, jotka kävivät myyntilistalla mutta eivät yltäneet 50 hittiä -listalle, ovat mukana mutta nollilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti