maanantai 30. heinäkuuta 2018

Samanlaiset, eri tarpeet

Katselin vasta eilen MTV3:n tallenteen Maria Veitolan Suomi-areenalla 17.7. vetämästä paneelikeskustelusta Kuka tekee tulevaisuuden tähdet, johon osallistui kuusi musiikkialan vaikuttajaa. Se oli kiinnostava, mutta odotetusti niin sisäsiisti, että poiki enemmän uusia kysymyksiä kuin antoi vastauksia.

Rupattelu sivusi musiikin julkaisusykliä ja radion roolia tähtien ja hittien tekijänä, mutta ei sitä todellista muutosta. Vuosikymmenten ajanhan sinkkujen ilmestymisrytmi on tuntunut palvelevan sekä ostavaa/striimaavaa yleisöä että radiota – kumpikin on mieluusti korvannut vanhan biisin uudella muutaman kuukauden välein. Nyt tämä yhteinen rytmi näyttää kadonneen jokseenkin kokonaan.

Nelonen Median musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä kertoi kokemuksenaan, että vuosittain radioissa breikkaa kunnolla vain yksi artisti, ja tänä vuonna siltä yhdeltä näyttää Evelina. Mutta miten tämä breikkaus on toteutunut? Katsotaan ensin tuoreinta, striimilistan viitossijalla komeilevaa Vielä kerran -sinkkua: se on toistaiseksi ehtinyt Nelosella vain Loopin varovaiseen pyöritykseen.

Entä edeltäjä Sun vika? Se lähti keväällä lupaavasti liikkeelle, mutta ei ole biisit.infon mukaan soinut toukokuun jälkeen enää laisinkaan. Sen edeltäjä Katri Helena oli radioissa täysfloppi. Minkä varaan arveltu breikkaus voi sitten rakentua? Vastaus on viime vuoden syyskuussa julkaistu neljänneksi uusin Evelina-single Tornado. Se pyörii paraikaa Suomipopilla yli 60 soiton viikkotahtia ja pitää siksi edelleen Radio Monitorin listalla kuutossijaa.

Radio- ja striimisyklien erkaneminen tuntuu siinä suhteessa mysteeriltä, että Spotifyn kuuntelu on monilla sangen ”radiomaista”, passiivista soittolistojen klikkailua. Jos käyttää ilmaisversiota, välissä vielä soivat mainokset kuin kaupallisilla radioilla. Mysteeriin pitänee etsiä vastauksia muualta kuin paneelikeskusteluista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti