tiistai 15. syyskuuta 2009

Pitkä verinen kesä


Aina ehtiessäni talsin aamuisin siihen kohtaan metrolaituria, josta vaunu vie lähimmäs päätepysäkin uloskäyntiä. Juuri tuossa kohdassa on yli kolme kuukautta komeillut oheinen Bloodpitin ja Anttilan mainos. Kolme kuukautta! The Last Day Before the First -levyn realistinen myyntiaika oli ehkä kolme päivää, eikä se tuolloinkaan kelvannut ostajille Top 40 -sijan edestä.

”Kesän kuumimmat levyt nyt Anttilasta” -otsikon alle kootuista äänitteistä peräti yksi vietti kauan sitten peräti yhden viikon listalla (Turmion kätilöt), ja tällaista kavalkadia roikotetaan yhä jylhän kallioseinämän peittona. Näkeehän sen muualtakin, kuinka huonosti (tai halvalla) helsinkiläinen ulkomainostila on käynyt kaupaksi eurovaalien jälkeen, mutta joku raja jossakin. Joo, toisaalta on kiehtovaakin seurata, kauanko kehtaaminen jatkuu.

Ennenkin olen maininnut, että metrorata tuntuu tehottomalta ympäristöltä levymainoksille. Ensi viikolla ilmestyvän Antti Tuisku -albumin julisteet vaununpäädyissä kuitenkin lämmittävät minua oudosti. Niistä hehkuu harvinaista pyrkimystä siihen, että uusi poplevy voisi yhä olla Tapaus. En vähääkään välitä levyn sisällöstä, mutta huomattavasti mieluummin soisin sille listamenestyksen kuin lle, Tähkälle, Loirille ja mitä näitä on.

7 kommenttia:

  1. Haha, en tiedä onko tuo Ruoholahdesta, mutta siellä on samanlainen, jota tulee päivittäin naureskeltua. Myös mainoksen muut valinnat ihmetyttävät: Eternal Erection!

    VastaaPoista
  2. Ei ole Ruoholahdesta. Meidän asemalla noita on kaksikin kpl. Ja kun tiiviimmin ajankulkuun heittäytyy, tajuaa että mainoshan saattaa olla neljäkin kuukautta vanha! Bloodpit julkaistiin viikolla 20.

    VastaaPoista
  3. Myllypurosta löytyy ainakin :)

    VastaaPoista
  4. Ja Siilitieltä. Minusta on kyllä kiva, että Eternal Erection ja Turmion Kätillöt saavat edelleen edes tuon verran huomiota. EE:n soul on Suomen munakkainta.

    Mutta tapauksista - minusta kyllä Anna Abreun ensimmäisestä pop-levystä tuli tapaus ja toinen oli sitä ilmestyessään. Itse toivon kyllä myös Antille menestystä, samoin kyllä Yölle - ja sitten Kelallekin ja ihan siksi, että kaikki ovat tahoja joille viime vuosina on aika lailla lokaa heitetty niskaan joistain musiikkisnobistisista medioista tai muista suunnista, usein aika lailla sisällöstä riippumattomista syistä.

    VastaaPoista
  5. Vai tällainen on Timo-pojalla maku.
    Tuisku Tähkän edellä.Popteollisuus
    rules!

    VastaaPoista
  6. Nyt se mainos sitten katosi. Joko kesä muka on ohi?

    VastaaPoista