torstai 19. joulukuuta 2013

Yllätys ei tule yksin

Pitääpä minunkin osallistua loppuvuoden puheenaiheeseen, yllättäen Itunesissa julkaistuun Beyoncé-albumiin, joka rynni kolmen päivän myynnillä ylivoimaiseksi jenkkiykköseksi. Tuo, että sitä aluksi voi ostaa tai kuunnella ainoastaan Itunesissa, on kiinnostavaa tilastollista seurattavaa meillä Suomessa – ja etenkin Ruotsissa.

Ruotsihan ensimmäisenä alkoi huomioida Spotify-kuuntelut ”myyntilistoissaan”, ja Itunes on systemaattisesti kieltäytynyt olemasta mukana samoissa ynnäyksissä Spotifyn kanssa. Tämä koskee länsinaapurissa myös albumilistaa – tosin en voinut varmistaa asiaa, koska virallisen sivuston om listan -linkki näyttää nyt pelkkää erroria. Mutta mitä ilmeisimmin laulajattaren nimeä ei näy huomenna julkistettavalla Ruotsin listalla.

Kuten r&b ylipäänsäkin, Beyoncé on Ruotsissa suositumpi kuin Suomessa – esimerkiksi meillä Top 40:n ulkopuolelle jäänyt I Am Sasha Fierce (2008) eteni lahden takana viidenneksi. Voi olettaa, että uutuutta on ladattu siellä Itunesista tuhansittain, ja tämä iso lukema jää vaille tilastollista huomiota. Miten se sitten vaikuttaa myöhemmin julkaistavien ja listalle kelpaavien formaattien kysyntään, kun isoin huuma jo hälveni?

Suomessa taas ensi sunnuntain sijoitus kertoo melkeinpä enemmän Itunesin kuin Beyoncén asemasta. Levy on meilläkin Itunesin ostetuin, mutta mihin tuo titteli lahjaruuhkassa riittää? Beyoncén ainoasta Top 20 -sooloalbumista Dangerously in Love on yli kymmenen vuotta, joten jos debyytti jää matalaksi, se saattaa olla nolompaa kauppiaalle kuin kaupattavalle.

8 kommenttia:

  1. IFPI:n "Recording Industry in Numbers"-raportin mukaan Vuonna 2012 Suomessa myytiin 4,8 miljoonaa CD-levyä ja noin 300 tuhatta digitaalista albumia.

    Musiikkituottajien (siis entinen ÄKT) mukaan tänä vuonna Cd:n myynti on laskenut noin 20 % edellisestä vuodesta, kun digitaalisten albumien myynti on pysynyt viime vuoteen verrattuna suunilleen samana. Lisäksi muita formaatteja (pääasiassa vinyylejä) myytäneen vuoden 2013 aikana lähes satatuhatta kappaletta.

    Muutama vuosi sitten Helsingin Sanomien artikkelissa kerrottiin, että Itunesin osuus Suomen latausmyynnistä olisi noin 55 %.

    Summarum: itunesin albumimyynnin osuus Suomen kokonaisalbumimyynnistä on noin 4 % ( digitaalisten albumien osuus yhteensä 7 %). Joten voi olla aika vaikeaa saavuttaa huippusijoituksia noin pienen markkinaosuuden omaavan myyntipaikan yksinoikeudella.

    VastaaPoista
  2. Kiitos. Tosin teoriassa pienenkin myyntipaikan myynneillä voi saavuttaa vaikka mitä, koska digikaupassa ei ole materiaalisia rajoituksia eikä listalaskennassa ole enää sijalukusuhteutuksia. Sunnuntaina sen näkee.

    VastaaPoista
  3. Pelkällä iTunes myynnillä Beyoncé ei tule nousemaan lähellekkään TOP 10 sijoitusta, ilmeisesti jää kauas jopa TOP 20 sijoituksesta.

    VastaaPoista
  4. Listasääntöjen pykälässä 4 sanotaan: "Listalle kelpuutettavan äänitteen on oltava yleisesti saatavissa eli äänitettä on kyseisen listaviikon aikana myyty vähintään kolmessa eri vähittäismyyntipisteessä." Eli Beyonce ei edes kuuluisi Suomen listalle, mutta todennäköisesti säännöt jälleen unohdetaan varsinkin kun kyseessä on Jumalan aseman ottanut Apple.

    VastaaPoista
  5. Tuo pykälä on nykyaikana hieman outo, kun esimerkiksi huomioi, kuinka totaalisesti yksittäinen toimija eli Spotify dominoi ns. singlelistaa. Ja kun huomioi tuon USA:n tilanteen. Aika äläkkä olisi noussut, jos Beyoncén 600.000 myynnit olisi mitätöity listalta tuontyyppiseen pykälään vedoten.

    VastaaPoista
  6. Tuo mainitsemani listasääntö oli siis nimenomaan Suomen listan säänöistä, USA:ssa ei vastaavaa tietääkseni ole. Krittiikkiä kohdistaisin lähinnä listaa kasaaviin tahoihin. Jos säännöt ovat huonoja, niin niitä pitää muuttaa eikä soveltaa miten lystää. Nightwishin 2CD+2DVD on laitettu DVD-listalle, Beyoncen iTunes paketissa on enemmän videoita kuin audioraitoja, kuuluuko se edes albumilistalle? Beyoncen edellinen julkaistiin kesällä 2011 ja se ylsi sijalle 24. Ilman hittiä joulumarkkinoilla ei voi olettaa yltävän samaan edes jumalaisen iTunesin ennätysmyynneillä. Niinkuin Timo osuvasti sanoi se nolompaa kauppiaalle kuin kaupattavalle.

    VastaaPoista
  7. Olettaisin iTunesin osuuden latausmyynnistä olevan nykyään huomattavasti suurempi kuin tuo 55 %. iTunesin listalla hyvin menestyneet kappaleet ovat aina latauslistan kärkisijoilla. Joidenkin muiden latauskauppojen (esim. DigiAnttila) myyntilistojen kärjessä käyneet kappaleet eivät taas yllä aina edes 30 myydyimmän joukkoon.

    Tuo kolmen vähittäismyyntipisteen sääntö taitaa koskea vain fyysistä myyntiä. Esimerkiksi Gangnam Stylen ensimmäiset ykkösviikot latauslistalla tulivat pelkällä iTunesin myynnillä. Useimpiin muihin latauskauppoihin se tuli samalla viikolla kuin Spotifyhinkin.

    VastaaPoista