Muutama vuosi sitten yhtenään nähdyt odotettujen albumien biisiryöpsähdykset striimilistan kärkeen ovat käyneet harvinaisiksi. Tähän nähden Taylor Swiftin Midnights näyttäytyi perjantaina Spotifyssa varsin vahvasti – siltähän ei julkaistu mitään etukäteen. Albumin perusversion 13 biisiä ilmaantuivat sijojen 8–68 väliin, ja aamuyöllä perään tulleita bonusraitojakin ehti alemmille sijoille neljä.
Swifthän ei ole koskaan kunnolla lyönyt Suomessa läpi. Toissavuotinen Folklore kävi ykkösenä, mutta katosi listalta viidessä viikossa, mikä onkin hänen albumiensa listaviikkojen keskiarvo. USA:ssa suosio on huidellut huimana vuosikaudet, ja myös Midnights ehti jo rikkoa jonkin striimimääräennätyksen.
Vaikka Swiftin saavutuksista uutisoidaan usein Suomessa, juttujen sävy on jotenkin erilainen kuin toisella amerikkalaisartistilla, jonka kaupallisesta glooriasta haihtuu Atlanttia ylittäessä vielä suurempi osa. Täkäläisessä mediassa se kuitenkin hehkuu täysillä: Beyoncén megatähti-jumaluutta ei voi koskaan liiaksi korostaa. Usein mainitsemassani, pian valmistuvassa Top 1000 -artistipisteytyksessä Swift on Beyoncén edellä jo ennen uuden levyn osuutta, eikä hänenkään sijoituksensa päätä pökerrytä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti