Otsikko on lähtöisin Teoston ja Musiikkituottajien teettämästä tutkimuksesta. Siinä on jonkin verran kiinnostavaa numerotietoa eri ikäryhmien tottumuksista ja artistien tunnettuudesta, mutta myös toteamuksia, joiden seuraksi kaipaisi esimerkkejä tai perusteluja.
”Somevaikuttajia palkataan nostamaan hittejä ja uusia artisteja. Mikrovaikuttajien käyttö korostuu, jotta videoversiointi leviää.”
”Keskittyneen kuuntelun osuus on kääntynyt uudelleen nousuun.”
”Oppi: Jos haluat ymmärtää, mitä Suomessa syvimmiltään tapahtuu ja ajatellaan, seuraa mitä suosituimmissa hiteissä lauletaan.”
Tuo viimeinen on vähän ristiriidassa sen huomion kanssa, että uusien artistien ja listapopin asema yleisessä tietoisuudessa on heikentynyt.
”Noin 30 ikävuoden kohdalla menee melko jyrkkä raja listapoppiin suhtautumisen myönteisyydessä: suhtautuminen muuttuu ensin kielteisemmäksi ja 60 ikävuoden jälkeen hyvin etääntyneeksi.”
Kiinnostavaa, t. nimim. syntynyt 1962.
Etääntynyt papparainen hätkähti eniten sitä tietoa, että 78 prosenttia 13–18-vuotiaista on viimeisen viikon aikana kuunnellut musiikkia auton radiosoittimesta. Miksi noin moni 13–18-vuotias edes viettää aikaansa autossa, musiikkia tai ei? Mun normiviikkooni tuossa iässä sisältyi nolla sekuntia autossa, vaikka isäni oli autoharrastaja ja ajoi työkseenkin. Juu en tarvitse luentoa harrastuksiin kuljettamisesta.
Tiktokista puhutaan tutkimuksessa tietysti paljon. Se on ”osavaikuttajana siihen, että kesän listabiisien tyypillinen kesto lyhyempi kuin koskaan – usein noin 2 minuuttia 30 sekuntia”. Paljon konkreettisempi syy lyhenemiseen on kyllä Spotifyn tilitysmalli. Mitä lyhyempi biisi, sitä useammin kassa kilahtaa.
Oma lukunsa ovat raportin kelvottomat grafiikat. Kun pylväsdiagrammi pitenee, sen ei kuulu leventyä yhtä paljon. Kun tutkimuksen mukaan ulkomaisten rapparien vertailussa Eminem on 20 kertaa niin tunnettu kuin Post Malone, niin grafiikassa ero on 400-kertainen. Klikkaa suuremmaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti