Eilen albumin julkaisseen Coldplayn merkittävin suosiokausi on kestänyt jo toistakymmentä vuotta. Tämä ei tietenkään ole aivan ennennäkemätöntä, mutta usein tässä vaiheessa megabändit alkavat kiinnittää vähemmän huomiota siihen, sisältyykö jokaiselle albumille kunnon singlebiisejä – stadionit täyttyvät ilmankin. Coldplayn kunnianhimo oikeisiin, radiossa soiviin hitteihin ei kuitenkaan näytä hiipuneen.
Vaikka Suomessa yhtyeen mikään biisi ei ole edennyt jättisuosioon, raskas keskisarja saavutetaan joka kerta. X&Y:llä (2005) oli Speed of Sound***, Viva la vida or Death and All His Friendsillä (2008) Viva la vida**, Mylo Xylotolla (2011) radioykkönen Paradise** ja Ghost Storiesilla (2014) A Sky Full of Stars**. Linja pitää A Head Full of Dreamsin ekalla sinkulla Adventure of a Lifetime. Se loikkasi radiolistalla 17. sijalta viidenneksi ja kankean alun jälkeen myös Spotifyn tuoreimmalla päivälistalla sijalle 26.
Kahdelta edelliseltä pitkäsoitolta irtosi kaksikin Top 10 -radiosuosikkia, joten hittiorientoituneisuus saattaa olla jopa kasvussa. Viisi vuotta sitten tuli lisäksi jouluhitti Christmas Lights, joka on mukana Facebook-sivuillamme pyörivässä joulukuun Top 30:ssä. Tuo listaus ei ole yhtä ”virallinen” kuin aikaisemmat (lue: järjestys saattaa tuntua satunnaiselta), koska listakulttuuri ja jouluhittikulttuuri eivät tunnetusti ole järin yhteensopivia. Sillä, että All I Want for Christmas tekee joka joulu pikavisiitin latauslistalle, ei kerää ajankaan kanssa erityisen kookasta pistepottia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti