Tällä viikolla paljastetaan kymmenen annoksina vuoden 2007 myydyimmät albumit Suomessa. Laskelma perustuu Ylen virallisen listan viikoittaisiin raportteihin, eli todelliseen kuluttajamyyntiin. Mediassa usein siteeratut kulta- ja platinalevythän jaetaan tukkumyynnin perusteella.
 41. Celine Dion: Taking Chances
 42. Rihanna: Good Girl Gone Bad
 43. Nelly Furtado: Loose
 44. Mokoma: Luihin ja ytimiin
 45. Foo Fighters: Echoes, Silence, Patience & Grace
 46. The 69 Eyes: Angels
 47. Laura Voutilainen: Kosketa mua
 48. CMX: Talvikuningas
 49. Kirka: Kaikki parhaat 1967–2007
 50. Klamydia: Klamydia
Tässä kymmenikössä on sekä pikamyyjiä (Mokoma, CMX) että sitkeitä roikkujia (Nelly Furtado, Laura Voutilainen). CMX:n 8000 kappaleen painos riitti siis täpärästi 50 parhaan joukkoon. Kirkan toinen kokoelma, jo ennen kuolemaa julkaistu 40 unohtumatonta laulua on sijalla 65.
 
Muutama kysymys Timolle liittyen kommenttiin todellisesta kuluttajamyynnistä:
VastaaPoistaMikä on Ylen virallisen listan listaliikkeiden määrä nykyään? Kerätäänkö tiedot myös kaikkien tavaratalojen ja ei ainoastaan levyjen myyntiin erikoistuneiden liikkeiden myynnistä? Eli onko se virallinen totuus suoraan virallisen listan raporteissa vai kenties jossain tukkumyynnin ja listatiedon välimaastossa?
Ylen nettisivuilta ei enää löydy (ainakaan kovin helposti) tarkkaa selvitystä listaliikkeistä, mutta tokihan tavaratalomyynti on olennainen osa sitä. Hyvin olennainen. Listaliikkeiden määrä on kolminumeroinen. Digimyynti huomioidaan singleissä, ei albumeissa.
VastaaPoistaTukkumyynnin ja listaraporttien olennaisin ero ei ole myyntimäärällinen, vaan ajallinen. Levy-yhtiön ilmoittama myyntimäärä saattaa lopulta päätyä kokonaisuudessaan kuluttajille, mutta viive voi olla kuinka pitkä tahansa. "Päivässä platinaa" -tyyppiset otsikot pitäisi kieltää mediassa.