Portugali sai viikko sitten historiallisesti ekan euroviisuvoittonsa yli 50 yrityksen jälkeen, ja voittaja Salvador Sobral teki historiaa myös debytoidessaan latauslistan ykkösenä. Vaikka olemme saaneet Portugalista muutaman albumimenestyjän (Mariza ja Moonspell), hittitarjonta on jäänyt käytännössä olemattomaksi. Joo, Anna Abreun isä on portugalilainen, siinäpä melkein se.
Ei Sobralin Amar pelos dois ole sekään iso menestys. Viime sunnuntaina se kiipesi Spotifyn päivälistalla Top 50:n tuntumaan, mutta putosi jo seuraavana päivänä ulos Top 100:sta. Radio Suomi soittaa sitä jonkin aikaa kuten velvollisuuksiinsa tuntuu kuuluvan. Latauslistaltakin tultaneen nopeasti alas.
Latauslista on koko olemassaolonsa ajan ollut euroviisuille jonkinlainen turvasatama – ilman sitä moni koti- ja ulkomainen kisaaja olisi jäänyt ilman aikakirjamerkintää. Asetelma on jopa korostunut listasubstanssin pudotessa: sekä UMK:sta, Melodifestivalenista että pääfinaalista nousee esiin myös muita kuin voittaja, ja samaan aikaan striimaajat eivät voisi vähempää välittää. Kun latausmarkkinat hiipuvat kokonaan, hiipuuko mukana euroviisujen loppukin hittipotentiaali?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti