lauantai 26. toukokuuta 2012

Verkko solmussa


Sikäli kun musa-alalla voi enää puhua mistään pysyvästä, pitänee orientoitua siihen, että Itunes-Spotify-sotku Suomen listoilla on ”pysyvä” olotila. Tässä tapauksessa Listablogi aikoo keskittää valtaosan huomiostaan latauslistaan, ei singlelistaan. Sillä on kuitenkin selvempi, vertailukelpoisempi linkki menneisyyteen, joka on tärkeä osa blogin aihepiiriä.

Jos joku ei vielä tiennyt, niin Itunes veti myyntitietonsa pois singlelistalta, kun siinä alettiin huomioida Spotify-soitot – latauslistalta ei. Siksi noille kahdelle tilastolle on enää vaikea löytää loogista kanssakäyntiä. Tämän viikon räikein ero on Elonkerjuun kohdalla. Lauri Tähkän ex-yhtyeen Viistäköön siipeni maata debytoi latauslistan kolmantena, mutta ei ole lainkaan single-Top 20:ssä.

Sinänsä oli vain ajan kysymys, koska nettimonopolit alkavat aiheuttaa hankaluuksia. Verkossa eletään aika pelottavaa harvainvaltaa: Itunes, Spotify, Wikipedia, Facebook, Google... ei ihme, että kusi nousee päähän. ”Vanhaan hyvään aikaan” ei myyntilistalaadinnassa tarvinnut pomppia jättien pillin mukaan – mitä nyt Anttila 90-luvulla pari kertaa uhkaili boikotilla, ja niissäkin oli paljolti kyse väärinkäsityksestä.

Vähän tuntuu siltäkin, että levy-yhtiöt eivät näe hajaannusta huonona asiana. Suomessahan ei juuri arvosteta auktorisoitua tietoa, vaan mieluummin poimitaan infokaaoksesta se paras sijoitus (kuinka triviaali tahansa) ja hehkutetaan sitä tiedotteissa.

2 kommenttia:

  1. ALSO Finland Oy ja EasyZone Oy ovat solmineet sopimuksen elokuva- ja musiikkitallenteiden jakelun liiketoimintakaupasta.
    Liiketoiminta siirtyy EasyZonelle 25.5.2012. Ohessa tiedote asiasta.


    http://static.emaileri.fi/filetemp/6f5bde448b3a7721dc0ea9a5fcb0ba35.pdf

    VastaaPoista
  2. "Suomessahan ei juuri arvosteta auktorisoitua tietoa, vaan mieluummin poimitaan infokaaoksesta se paras sijoitus (kuinka triviaali tahansa) ja hehkutetaan sitä tiedotteissa."

    Tällä lienee tekemistä sen kanssa, että useat mediat kopioivat tiedotetekstit artikkeleiksi melko kritiikittömästi, usein sanasta sanaan. Olen pannut merkille, että myös sinänsä aika selvästi kappaleen suosiota korreloivaa Youtube-katselulukumäärää uutisoidaan usein erikoisesta kulmasta - tiedotteissa kun katseluluvun pienuudesta tai suuruudesta huolimatta niistä onnistutaan aina leipomaan "valtava määrä". Alle miljoonan katseluluvut ovat kuitenkin hittien osalta Suomessa aika merkityksettömiä ja melko pienetkin hitit saavat helposti muutaman miljoonan katselukerran parin vuoden aikana - tästä huolimatta erään nimeltämainitsemattoman artistin sinkun muutamastakymmenestä tuhannesta katselukerrasta raportoitiin useammankin lehden sivuilla ikäänkuin osoituksena kappaleen suosiolle vaikka se kertoo lukuja enemmän seuranneelle pikemminkin päinvastaista.

    VastaaPoista