keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Maalikameratappio

Radio Monitor ilmoittaa listasijoitusten pohjana olevat ”impressiot” kymmenentuhannen tarkkuudella, siis muodossa x,xx miljoonaa. Tällä viikolla ensimmäistä kertaa ykkösen ja kakkosen pyöristetty lopputulos on sama. Jonne Aaron: Yksin, 7,22m, Jenni Vartiainen: Minä sinua vaan, 7,22m. Varsinaisia viikkosoittoja Jonnella on enemmän (300 vastaan 221), mutta niissä paras on kolmonen, Ed Sheeranin Thinking Out Loud (316).

Jos Vartiainen ei tuosta nouse, merkittävä tilastoennätys jää todella pienestä kiinni. Terra-albumilta on näet jo aiemmin poimittu neljä radiolistan ykköstä: Junat ja naiset, Selvästi päihtynyt, Suru on kunniavieras ja Eden. Toisin kuin Eden, Minä sinua vaan oli jo alkuperäisellä painoksella. Suoratoistovetoisella singlelistalla Terra-musiikki on selvästi hyljeksitympää kuin radiossa – vain kaksi noista on noteerattu lainkaan, kumpikin ainoastaan sijalla 15.

Vain elämää -pestin kanssa synkronoidun bonuspainoksen ansiosta Terra on ohittanut listaviikoissa edeltäjänsä Seilin, joka siirrettiin midpriceen 62 viikon jälkeen. Muilla mittareilla se kuitenkin kalpenee: Seilillä 15 ykkösviikkoa, Terralla kaksi. Seilillä 58 viikkoa Top 10:ssä, Terralla 21. Ja midprice-tilastossa Seili on viihtynyt 74 viikkoa, joista 25 viikkoa kärjessä.

7 kommenttia:

  1. Uusimman latauslistan ykkönen on mielenkiintoinen tapaus: Max and the ducksin Who The Fuck Is Alice? Kyseessä on jonkinlainen kampanja, jossa ihmisiä on pyydetty lataamaan kyseistä kappaletta nimenomaan suomalaisista latauskaupoista. Tuloksena ykkössijat DigiAnttilassa, Musa24:ssä ja CM latauskaupassa. Sen sijaan iTunesissa biisi ei ole top 100 listalta.

    Spotifyssa kappaletta on kuunneltu noin 2000 kertaa, kun vasta kymmenkertaisella määrällä pääsisi Spotifyn viikkolistan sijalle 200. You Tubessa kappaletta on kuunneltu 400 kertaa. Biisit.infon mukaan kappaletta ei ole soitettu kertaankaan millään heidän seuraamallaan radioasemalla (seurannassa tällä hetkellä 20 radioasemaa).

    Joten onko kyseessä onnistunut täsmämarkkinointi vai vilunkipeli ?

    P.S. Kyseinen kappale ei ole mukana tämän viikon Finland Digital Songs - listan top 10:ssä. Tästä voinemme päätellä, etteivät kotimaiset latauskaupat ole mukana Nielsenin latauslistan laadinnassa.
    Sami

    VastaaPoista
  2. Onhan näitä viime vuosina ollut muitakin samanlaisia yrittäjiä, jotka muutamalla biisillään ketkuilevat latauslistalle ja ilmeisesti sitten kyllästyvät, kun "listamenestys" ei poikinutkaan jatkoreaktioita.

    VastaaPoista
  3. Max and the Ducksin edelliset listahitit ovat käyttäytyneet täysin samalla tavalla: ykkössija kaikkialla paitsi iTunesissa. Nyt oli hyvä sauma ottaa ykkössija myös latauslistalta, kun iTunesin myynnit ovat vähäisiä.

    Sanoisin, että yhtyeellä on joko pieni mutta uskollinen fanijoukko tai sitten he (tai heidän lähipiirinsä) ovat itse ladanneet kappaletta. Tässä tapauksessa kyse ei ole ilmaislatauksista, joten ykkössijaa voidaan ainakin pitää ansaitumpana kuin viimevuotista 4Order-tapausta.

    VastaaPoista
  4. Vuoden vaihteessa ei uusia julkaisuja näyttänyt ilmestyneen. Taisi osua sopivaan saumaan kun kaikki vaineletyn elämän tähdet on jo hiipunut. Tuskin on seuraavalla viikolla lähelläkään kärkeä. Kaikkihan kampanjoivat ja promoavat musiikkiaan. Katsoin heidän muzu kanavaa ja siellä katsomiskertoja on kuitenkin melkoinen määrä. Muzulla on kaikki suomalaiset isotkin artistit. Eiköhän tällainen erikoisempi marginaalimusiikki jää kaikkien soittolistojen ulkopuolelle. Nykyisin taitaa olla levy-yhtiöt ne, jotka sanoo mitä säveliä soitetaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. IIsojen starojen videoita (kuten nyt esim. Elastisen tällä viikolla) katsotaan videopalveluissa julkaisuviikolla yli sata tuhatta kertaa. Siihen verrattuna muutama tuhat (YouTube +Muzu) ei ole kovinkaan melkoinen määrä.

      Pointtini oli, että yleensä latauslistan kärkibiisien menestys korreloituu hyvin myös muissa suosion mittareissa, kuten spotify/youtube-striimauksissa ja/tai radiosoitossa. Tai kyseessä on sitten vankan fanipohjan saavuttanut suosittu artisti uudella biisillä.

      Edellinen samanlainen tapaus oli 4Orderin Frozen Ground viime keväänä . Siis latauslistan ykköseksi, muttei menestystä/näkyvyyttä muualla. Silloin syynä olivat itunes giftit, joita bändi jakeli halukkaille. Näin ilmaisjakelu saatiin näyttämään oikealta myynniltä. Nyt syynä näyttäisi olevan joku muu. Juu varmaan Kaikki kampanjoivat ja promoavat musiikkiaan, mutta aika harva saa latauslistaykkösen ilman radiosoittoa ja/tai spotify/youtube suosiota. Vaikka myyntiluvut ovatkin latauslistalla pieniä, niin täytyy muistaa, että latauslistan säännöissä sallitaan biisiä kohti vain yksi lataus/viikko/luottokortti.

      Kyllä radiossa soitettavan musiikin päättää aseman musiikkipäällikkö, joka on vastuussa aseman toimitusjohtajalle ja omistajille, että mahdollisimman suuri yleisömäärä kohderyhmästä saadaan kanavalle ja myös pysymään siellä. Kilpailu on sen verran kovaa, että levy-yhtiöiden talutusnuorassa oleva musiikkipäällikkö on pian entinen musiikkipäällikkö. Soittolistoista väitöskirjan tehneen Arto Vilkon mukaan testaus kohderyhmällä on tärkein työkalu kun tehdään päätöksiä mitä soitetaan ja mitä ei.

      Sami

      Poista
  5. Moi vaan. Löysin biisin voicen jutun perusteella... Ja vaikka tää on musablogi ei täällä musasta puhuta. Ute tykkäsin ja latasin. Jäi päähän... Nyt sanatkin jo hallussa. Voice oli oikeessa. Erikoinen mut hyvä. Innostuin ja latailin muutaman muunkin nyt lisäksi... Listoista en tiedä mut omii suosikkeja on levyllä ja latauksissa ja kuuntlenpa vielä spotistakin... Vähän hymyilyttää noi teidän jutut. Kun jostain tykkää niin sitä kyllä sit tarttuu artistin tuontanto useempaankin kertaan... Vai luultteko Antin tosissaan myyneen niin monelle :) Yön hiljaisina tuntina te pojat... taitaa kaikki anonyymit olla. Ootte vähän hukas. Alice potkii...

    VastaaPoista