Seili keräsi jo 13. ykkösviikkonsa Suomen albumilistalla, mikä on suurin summa sitten Anssi Kelan kymmenen vuoden takaisen Nummelan. Se pitää vuodesta 1994 asti koottujen virallisten viikkolistojen ennätystä 16 paalupaikallaan. Pitänee sanoa toistaiseksi, koska Jenni Vartiaisen alapuolella on kovin tuttuja levyjä, eikä uusia syrjäyttäjäkandidaatteja ole lähiviikkoina paljon tyrkyllä.
Yksi kärkkyjä on vähemmän tuttu kuin muut. Kari Tapion viimeisten vuosien AXR-tuotanto on miehittänyt seitsemän paikkaa midprice-levyjen Top 10:stä, mutta Warnerin vuonna 1999 julkaisema Kaikki parhaat kelpaa päätilastoon ja teki re-entryn viidenneksi. Aikoinaan kakkoseksi yltäneen kokoelman seurana Top 50:ssä on vain kuutossijan Vieras paratiisissa. Puolitoista vuotta sitten Michael Jacksonilla oli samoista syistä yhtä aikaa kolme äänitettä seitsemän myydyimmän joukossa.
Muutama levy kiipesi tähän asti parhaille sijoilleen jouluäänitteiden kadotessa yläpuolelta: Rihannan Loud seiskaksi, Irinan kokoelma kasiksi ja Motörheadin The Wörld Is Yours sijalle 17. Sekä Chisun että Lady Gagan listaveteraanit karistivat putoamisuhan loikkaamalla 16 porrasta ylöspäin. Ainoa listatulokas (44) ei ole mikään joulun alla jalkoihin jääneistä ulkomaanhiteistä (esimerkiksi The Black Eyed Peas), vaan neljä kuukautta sitten julkaistu Jummi jammin Ku-ku-kummitus. Hui.
Kari Tapion kuolemasta on nyt jonkin verran aikaa. Miksi tuokin kokoelma päätyi vasta nyt listoille?
VastaaPoistaEi-oota on myyneet Kari Tapion kohdalla monta viikkoa. Nyt varmaan alkaa levyjä olemaan saatavilla.
VastaaPoistaJokos se Levyale on tulossa kohtapuoliin?
Jos AXR:n midprice-kokoelmia on tarjolla ainakin sen verran, että pysyvät listoilla, niin miksi ostaa vanhempi ja kalliimpi Warner-kokoelma? Vai ostavatko niitä samat tyypit "kerää koko sarja" -periaatteella?
VastaaPoistaLevyalella on tapana tulla myöhemmin tammikuussa ja aika lyhyellä varoitusajalla.
Nopean laskelman mukaan yhteensä 8 Kari Tapion levyä listoilla. Kuka vielä väittää, ettei lehtijutut ja julkisuus lisää myyntiä???
VastaaPoistaTotta kai julkisuus lisää myyntiä, ei kai kukaan ole koskaan muuta väittänytkään. Juuri senhän takia musiikkia (ja muitakin tuotteita) markkinoidaan.
VastaaPoistaNiinhän se on kuin Pulina sanoo. Mutta sittenhän nämä listat ja kultalevyt jne sitten kertovat hyvin paljon siitä, kuka artisti saanut paljon julkisuutta ja mainontaa, ei sitä, mikä on oikeasti ollut hyvä levy. Ja sama emmapatsaiden kanssa, miksei voisi olla kisaa, jossa kaupallisuudella ja markkinoinnilla ei voisi ostaa patsaita, vaan oikeasti hyvällä musiikilla? Olisi kiva joskus tietää, mitä kansa ostaisi, jos mainonta ja media ei olisi niin paljon vaikuttamassa ostoskäyttäytymiseen...
VastaaPoistaMutta vaikka musiikkia mainostetaan, niin eihän kukaan tiedä, kuinka suuri osa myynnistä on mainostamisen ansiota. Sellainen lista kieltämättä olisi HYVIN kiinnostava, jossa näkyisivät myös levyjen markkinointibudjetit.
VastaaPoistaJa hei, listojen ei pidä mitata sitä, mitkä levyt ovat hyviä. Ei ei ei. Listoilla kuuluu olla myös huonoa musiikkia.
Siitä mikä on hyvää musiikkia on jokaisella oma mielipiteensä eikä ihmisten makuja voi todenmukaisesti laittaa paremmusjärjestykseen. Minä pidän eri levyistä kuin sinä, mutta ei se tarkoita, että makuni olisi millään tavalla parempi kuin sinun.
VastaaPoistaListat eivät kuvaa musiikin paremmuutta, vaan sitä miten musiikki on tavoittanut ihmisiä ja siihen levy-yhtiöiden panoksella on iso merkitys.
Musiikin tarkoitus on viihdyttää ja mitä useampi ihminen viihtyy, niin sitä paremmin levy on onnistunut. Eli toisaalta listat myös kuvaavat "paremmuutta".
Toi Timon ehdotus olisi kyllä todella mielenkiintoinen.
VastaaPoistaLisäksi vuoden myydyimpien levyjen kohdalla pitäisi olla mainittuna myös markkinointikulut levyä kohti ja kuinka moneen lehti/nettijuttuun artisti on saatu ängettyä :)
Heh heh. Jos minkäänlaista markkinointia ei olisi olemassa, ihmiset eivät ostaisi levyjä. On sekin markkinointia, jos minä luen Rumbasta vaihtoehtolevyn saaman viiden tähden arvostelun ja intoudun sen ostamaan. Levy-yhtiöt kun lähettävät medioille arvostelukappaleita juuri tällaisten skenaarioiden mahdollistumiseksi. Mitä taas tulee markkinointibudjetteihin, niin kaiketi yksityisyritys saa käyttää rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla, loppu on sitten kuluttajan vastuulla.
VastaaPoistaMakuasiat ja oikeudenmukaisuus eivät oikein sovi samaan keskustelukokonaisuuteen.
Jotenkin vaan sääli miten paljon hyvää musiikkia menee ohi, kaiken maailman tuuban jaloissa. Esimerkiksi loistelias Michael Kisken uusi levy meni suomessa lähes ohi. http://www.youtube.com/watch?v=5FBaxEUkjbM
VastaaPoistaRadio Rock soitti viime vuonna noin viisi kertaa jotain tuolta levyltä. Itse onneksi kuulin heti ensimmäisen soiton by Jone Nikula ja hommasin levyn välittömästi. Harmi kun nykyään radioasemat eivät Radio Rockia lukuunottamatta taida itse hommata musiikkia. Kaikki levyt pitää saada ilmaseksi, että kelpaavat soittoon.
Juu, paljon hienoa musiikkia jää monelta kuulematta, kun radiokanavien soittolistat ovat niin suppeat ja markkinointi suuntautuu vain tietyntyyliseen musiikkiin. On aika sattumaa löytää hienoja helmiä...
VastaaPoistaSiksi olisikin hieno, kun olisi oikeasti joku gaala, jossa kaupallinen menestys ei olisi tärkeimpiä arviointikriteereitä palkintoja jaettaessa...