Vähän toisenlaista lista-asiaa. Tv-ohjelmien katsojatilastot saivat takavuosina paljon mediatilaa, mutta eivät enää. Niiden informaatioarvo on pudonnut, kun esimerkiksi MTV3:n ja Nelosen lippulaivaohjelmia uusitaan sisarkanavien tuella jopa kahdeksan kertaa viikossa, eikä niiden katsojalukuja yhdistetä. Merkittävä osa katsomisesta tapahtuu myös Areenassa ja muissa digipalveluissa.
Kanavakohtaiset tulostukset ovat yhä kuitenkin nähtävissä Katso-lehden sivuilla, ja edelleen voi bongata kiinnostavuuksia. Vaikkapa sen, että viime viikolla lakkautettu mediakritiikkiohjelma Viimeinen sana on TV1:n 20 katsotuimman joukossa. Ylestä perusteltiin lopetusta liian pienellä yleisöllä prime time -slottiin. Sillä oli kuitenkin huimasti enemmän katsojia (290.000 plus Areenassa 37.000) kuin millään saman viikon TV2-ohjelmalla. Miten kakkonen saa näyttää prime timessa yhtään mitään?
Osuin noille sivuille, kun Miikka Koiviston Ylestä eroamisesta virinneessä takuulaadukkaassa X-Twitter-keskustelussa moni väitti, ettei kukaan enää seuraa Yleä tai ainakin luvut ovat romahtaneet. Kieltämättä TV2:n saldo on järkyttävän alhainen, mutta ykkösen vetonaulat peittoavat yhä helpohkosti kaupallisten kanavien annin – ehkä edellä mainitsemani uusintavinouman takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti