perjantai 25. huhtikuuta 2014

Suoratoistosesonki, onko sellaista?

Albumilistan laadinnassa käytettävä ”streaming ratio” eli Spotify-soittojen vertailusuhde varsinaiseen levymyyntiin on tunnetusti salaisuus. Mutta jokseenkin varmalta näyttää, että tuo suhde on Ruotsissa enemmän Spotifyn eduksi kuin meillä. Siellähän tuota kovin väkinäistä avioliittoa juhlittiin jo viime syyskuussa, meillä helmikuussa.

Eron näkee tarkkailemalla ns. spotify-levyjä eli iäkkäähköjä albumeita, jotka eivät menestyneet lainkaan pelkkää myyntiä mittaavissa tilastoissa mutta hyppäsivät heti vakioasukeiksi, kun suoratoisto otettiin mukaan. Esimerkkeinä Imagine Dragons, Ellie Goulding, Lorde ja Calvin Harris. Niputan Katy Perryn samaan, vaikka Prism tuoreeltaan myyntilistalla pistäytyikin.

Yllämainittujen levyt pysyttelevät koko ajan virallisella albumilistalla noin 20 sijaa alempana kuin Spotifyn albumilistalla. Ruotsissa ne yltävät paljon ylemmäs, Katy Perry tällä viikolla viidenneksi ja Imagine Dragons seitsemänneksi. Eikä kyse ole naapurimarkkinoiden suuremmasta yhtenäisyydestä. Jill Johnsonin johonkin tv-ohjelmaan perustuva tämänhetkinen ykköslevy myi laakista kultaa, mutta on Spotifyssa vasta sijalla 68.

Eräs yhdistelmälistan matemaattinen ongelma on meillä vielä kokematta. Levyjen kuunteluhan ei ole lähestulkoonkaan niin kausiluontoista toimintaa kuin niiden ostaminen. Aiotaanko suoratoiston streaming ratio pitää aivan samana elokuussa ja joulukuussa, kun myyntivolyymin vaihtelu on keskimäärin kymmenkertainen?

2 kommenttia:

  1. Minusta tuntuu, ettei ”streaming ratio” ole Ruotsissa välttämättä yhtään enemmän Spotifyn eduksi kuin Suomessa. Ruotsissa vain striimataan suhteessa albumimyyntiin paljon enemmän kuin Suomessa.

    Eron voi huomata vertailemalla maiden musiikkimarkkinoita. Ruotsissa striimauksen osuus on yli 70 % kokonaismusiikkimarkkinoista, kun taas albumimyynnin (Cd+digi) osuus on noin 25 %. Suomessa lukemat ovat päinvastaiset : Striimaus 30 % ja albumimyynti 65 %.

    Sami

    By the way, vierailin äsken UKmix:n Chart analysis sivustolla ja löysin sieltä mielenkiintoisen linkin. Jätän sen esittelyn kuitenkin tämän blogin pitäjälle :)

    VastaaPoista
  2. Oon levittänyt tuota linkkiä jo Facebookissa, mutta blogijulkistus on tosiaan vasta tulossa.

    Tavallaan puhuin kahdesta asiasta sekaisin tuossa streaming ratiossa. Ruotsissa siis vertailusuhde lopputulosten kannalta on suurempi. Kun yhdistää listaan kahta vertailukelvotonta muuttujaa, esimerkiksi myyntiä ja radiosoittoa, niin ei määritellä sitä, kuinka monen soittokerran arvoinen yksi ostos on, vaan sitä, että kummastakin tuleva keskimääräinen kokonaispistemäärä pysyy tasapainossa.

    VastaaPoista