maanantai 17. marraskuuta 2008

Kertarysäys vai ainainen lataus?

Mitä suurempi valikoima, sitä suurempi hajonta ja sitä pienemmät erot. Suomen virallinen singlelista tosiaan muuttui aivan toisenlaiseksi, kun siinä alettiin huomioida levymyynnin lisäksi lataukset. En tarkoita pelkästään fyysisten sinkkujen vähäistä myyntiä – niilläkin saattaa edelleen yltää kelpo listasijaan. Tarkoitan, että kun ulkona ei ole mitään megahittejä, tilastosta saattaa tulla käsittämättömän tasainen.

Tuoreimmalla albumilistalla ykkösen ja 20. sijan välinen myyntiero on noin 11:1, ja usein se kasvaa suuremmaksikin. Jack Whiten ja Alicia Keysin ykkössingleä Another Way to Die sen sijaan ostettiin vain 2,7 kertaa niin paljon kuin 20:nneksi rankattua Kanye Westin Love Lockdownia. Latauslistalla West on sijalla 13, eli kyllä fyysisten levyjenkin myynnillä on lopputuloksen kannalta merkitystä.

Kun vertaillaan vuoden ostetuimpia albumeita ja sinkkuja/latausbiisejä, albumisarjassa julkaisuviikon menekki on paljon ratkaisevampi. Metallican Death Magnetic on ollut Top 40:ssä yhdeksän viikkoa, mutta sen tähänastisesta kokonaispotista peräti 56 prosenttia on peräisin ekalta listalta. Sen sijaan lataushitti jyllää pitkäkestoisuudella. Yksi suurimmista on Chisun Mun koti ei oo täällä, jonka paras yksittäinen myyntiviikko muodosti vain 7,2 prosenttia kokonaispotista.

1 kommentti:

  1. Huomasin vasta, että Alpha Chartsilla on vaikeuksia pysyä mukana Reverend Bizarren alati vaihtuvissa splittisinglekumppaneissa. Nytkin sijalla 5. komeilee Alpha Chartsin mukaan Electric Wizard, ja Ylen mukaan Mr. Velcro Fastener.

    VastaaPoista