Singlen luovuttua lopullisesti fyysisistä olomuodoistaan on täytynyt tarkkailla, mitä tapahtuu sen ”kansitaiteelle”. Sitä on pitänyt pystyssä suoratoiston tuoma uusi bisnesmalli, jonka mukaan kaikki singlet julkaistaan ennen albumia ja täten tarvitsevat jonkinlaisen visualisoinnin. Jälkikäteen esiin nostetut kuten The Weekndin iso hitti Save Your Tears saavat kantaa albumin kantta – sen sijaan Blinding Lightsista hiljattain julkaistulla, Rosalían ryydittämällä remixillä on uusi kansi.
Harkittiinkohan digimaailman kuvastandardiksi mitään muuta muotoa kuin neliötä? Se on toki perinteinen, sopiva pyöreän levyn kuoreksi, mutta muutakin on formaattimyllerryksessä nähty. Yleisimmän cd-singlekotelomallin kansiliparehan oli levennetty, saranapuolen ylä- ja alakulmassa rumat kolot. Albumipuolella on koettu c-kasetin lisäksi niinsanottu longbox, jolla USA:ssa yritettiin hakea cd:lle enemmän myyntipintaa.
Kerätessäni kansia Top 1000 -kirjaan pidin niiden osuutta tärkeänä, koska ne kertovat aikojen muutoksesta muutenkin kuin tyylin ja typografian kautta. Kuten täällä kirjoitin vuosi sitten, alkuaikojen kansissa herättävät huomiota levymerkkien logot, jotka laitettiin joskus liki yhtä suurella kuin artistin ja biisin nimet. Vaikka Spotifyn käyttöliittymän luulisi suosivan kasvojen lähikuvia, aika pientäkin ripellystä päätyy yhä kansiin – vilkaise esimerkiksi Isac Elliotin paluuhitti Waving at Cars.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti