sunnuntai 1. maaliskuuta 2020

Kun mikään listaus ei riitä

Roikkumisajat albumilistalla ovat tunnetusti pidentyneet striimien vallatessa alaa, ja hittipitoisilla albumeilla sadan listaviikon raja rikkoutuu harva se viikko. Tänään listalta (toistaiseksi) 99 viikon jälkeen pudonnut levy on kuitenkin melko hämmästyttävä tapaus: Ida Paulin ja Kalle Lindrothin Nää kaikki kertoo susta.

Roikunta on tehty sillä ilmeisimmällä keinolla, suoratoistolla: kymmenellä raidalla on yhteensä 42,5 miljoonaa striimiä eli keskimäärin platinaa per biisi. Sinkkujen merkinnät Striimatuimmat-listalla jäivät kuitenkin vaisuiksi. Paras saavutus oli Parvekkeella-biisin käväisy 10:ntenä, eikä sekään ylittänyt tuhannen listapisteen rajaa huonon radiosoiton takia.

Levy on entistä selvempi näyttö pitkän hännän isosta roolista striimimarkkinoilla. Olemme kutakuinkin tottuneet siihen, että hitti kasvattaa ison striimipotin jäämällä hengailemaan ikuisesti Spotify-listalla jonnekin Top 50:n ja Top 200:n väliin. Mutta Paulin ja Lindrothin tapauksessa ei ole kyse edes siitä.

Kworb.netin ynnäykset Spotifyn Top 200 -päivälistoista ovat hyödyllisiä, koska ulkomaisten hittien Suomen-potteja ei näe Spotifysta. Nyt ne kertovat muutakin. Esimerkiksi Parvekkeella-biisille kworb-summaus näyttää vain 4,1 miljoonaa striimiä, kun Spotifyn ilmoittama kokonaissumma on 8,1 miljoonaa. Puolet kuuntelusta on tapahtunut Top 200:n ulkopuolella! Vielä isompi ero Päällekkäin-biisin kohdalla: kworb 2,2 miljoonaa, Spotify 5,2 miljoonaa.

Kun Top 200 -päivälistan striimiraja on noin 7000, on teoriassa mahdollista kerätä noinkin pitkän listan ulkopuolella jopa 2,5 miljoonaa striimiä vuodessa. Ja melkein käytännössäkin, kuten Paul & Lindroth todistavat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti