Kun albumilista piteni Top 50:ksi, pikakäynnit sen kärkipäässä kävivät harvinaisemmiksi. Pudotakseen suoraan ulos vaikkapa Top 10:stä levyiltä vaadittiin entistä pitempää putoamismatkaa. Mutta nyt peräkkäisinä viikkoina Ajattaran Murhat ja Omnium Gatherumin New World Shadows viettivät ainoat listaviikkonsa viitossijalla, mikä on uuden aikakauden ennätys.
Aleaikoina yleisempi syy äkkikatoamisiin on ollut levyn (myöhäinen) siirtäminen midprice-tilastoon. Ailahtelevasti liikkunut Vesa-Matti Loirin 4+20 joutui sinne cd-julkaisunsa myötä, mutta ehti käydä vinyylimuodossa varsinaisenkin listan kolmossijalla. Loirilta on täten ilmestynyt 2000-luvulla kahdeksan Top 3 -albumia, mihin nuoremmista on yltänyt vain Apulanta.
Kari Tapiolla on samalta ajalta vain viisi mitalisijaa, mutta jos vertailu laajennetaan Top 6 -albumeihin, hänellä on niitä päihittämättömät yksitoista. Veikkaanpa meidän elävän maailman ainoassa maassa, jossa 2000-luvun tuotteliaisuusennätyksiä tahkoaa kaksi 1940-luvulla syntynyttä artistia. Tarkemmin ottaen molemmat vuonna 1945.
Tänään kun on Emmagaala, niin kysymys Timolle. muistan sinun joskus maininneen, että kategorioita on aivan liikaa (täysin samaa mieltä) ja että arvostat ainoastaan vuoden biisi kategoriaa. Miksi näin? Onko ehdolla sellaisia biisejä, jotka sinun mielestäsi ansaitsevat pystin ja ehdokkuuden ja onko joku hyvä biisi jäänyt mielestäsi ilman huomiota? Suotko jollekin noista ehdokkaista voiton ja haluatko sanoa, kelle?
VastaaPoistaEn mä kai ole "ainoastaan arvostamisesta" puhunut, vaan että biisi-kategoria on tärkein. Tänä vuonna on aika hyvät ehdokkaat, ja musta olisi hienoa jos Tämän kylän poikii voittaisi.
VastaaPoistaBiisikategoria on yli muiden mm. siksi, että siinä voi muita paremmin kuvitella arvioitavan musiikkiesitystä eikä musiikin esittäjää. Albumikategorioita on ihan liikaa mm. siihen nähden, kuinka moni oikeasti on edes kuullut ne albumit.
Juu, sanamuoto saattoi mennä väärin, mutta tarkoitin juuri tuota, mitä mainitsitkin. Mitä mieltä olet uusista kategorioista vuoden live ja musavide? Onko Emma tuomarit oikeasti käynyt monipuolisesti keikoilla, jotta ovat voineet valita oikeat ehdokkaat ja niistä voittajan ja ovatko katsoneet laajan valikoiman musavideoita... Mun mielestä ne on aika turhia ja väkisin tuotuja, kun kategorioita muutenkin paljon.
VastaaPoistaHieman outoa, että vuoden tulokkaan palkinnon sai Yona. Samoin vuoden iskelmälevyvalintaa ihmettelen. Millä perusteella nämä kaksi? mitä meriittejä Yonalla on vuoden tulokkaaksi vs. Laura Närhi.
VastaaPoistaTuntui, että Jenni sai kaikki palkintonsa kaupallisen menestyksen perusteella, niin miksei muissakin kategoriassa mitattu tasapuolisuuden vuoksi kaupallista menestystä, jos tolle linjalle kerta lähdetään. Eikö Warner jaksanut välittää muiden naistensa emmapysteistä vai mikä mättää? Jotenkin tuntuu myös hassulta, että hehkutetaan Jennin ennätyssuurta emmasaalista, mutta eihän ennen ole ollut edes noin paljon kategoroita. ei ennen olis voinut olla edes ehdolla noin monessa kategoriassa, kun ei live ja video emmaa ollut olemassakaan.
2000-luvun iäkkäistä menestyjistä: Rod Stewartilla on vuodesta 2002 lähtien seitsemän Top 5 -albumia Yhdysvalloissa.
VastaaPoistaEmmoista: Vuoden biisiä tai vuoden live-esiintyjä (!) -pystiä ei olisi tarvinnut tuupata Vartiaiselle.
Tulokkaiden ehdokaslista oli katastrofaalinen: Laura Närhi sai yhtyetaustansa lisäksi ensimmäisen soolohittinsä jo 2002. Missä olivat muissa kategorioissa noteeratut Minä ja Ville Ahonen, Villa Nah ja Jätkäjätkät?
Antti Tuiskulle olisi voinut antaa mieslaulajan palkinnon, kun Paleface hamusi sinänsä järjettömiä (etnoalbumi, hiphop/elektroninen/reggae/valitse oma suosikkisi) genrepystejä.
Saihan Vartiainenkin debyyttilevypatsaan kaksi kertaa, ensin gimmelissä ja sitten soolona, niin yhtälailla Lauralle olisi kuulunut tulokas.
VastaaPoistaVuoden biisi olisi kuulunut Pariisin keväälle ja vuode albumi Palefacelle. Vuoden video oli aivan turha, mutta Frozenia plagioivalle Muruselle se ei ainakaan olisi kuulunut. Vuoden live olis kuulunut Tähkälle. Aika mitättömän keikan Jenni veti, olin katsomassa ja tunnelma oli aikas tahmea.
Onkohan levy-yhtiöillä jotkut kiintiöt patsaissa, sen verran erikoiselta tuntuu jotkut pystit ja niiden puute. Esim. upean vuoden tehnyt Suvi Teräsniska jäi täysin ilman patsasta ja anteeksi nyt vaan Yona, mutta millä meriiteillä vuoden tulokas. Eikö se tulokas patsas ole vähän samalla periaatteella toimiva kuin naissolisti, naissolistinhan saa aina eniten myynyt nainen.
Menikö Warnerille korvamerkityt pystit Vartiaiselle, joten Suville ei jäänyt sitten enää mitään vaan piti antaa muille levy-yhtiöille.
Teräsniskan edestä iskelmäalbumi-Emman vienyt Tuure Kilpeläinen on myös warnerilainen, joten levy-yhtiökiintiöteoria ei toimi tuossa.
VastaaPoistaTulokaspalkinto olisi myyntikriteereillä kuulunut Marja Tyrnille!
Koko show oli muutenkin niin ennalta arvattava farssi, että miksei Marja Tyrni ollut ehdolla? Tärkeä emmakriteerihän on kaupallinen menestys ja kiinnostavuus, joten tosiaan siinä tapahtui vääryys, kun Tyrnillä on ollut molempia ;)
VastaaPoista