torstai 4. marraskuuta 2010

Kaikki tää koita ymmärtää

Jenni Vartiainen piti albumilistan huipulla takanaan Antti Tuiskun (2) ja Irwin Goodmanin (4), ja hänen valtakautensa tuntuu kestäneen kauemmin kuin tarkkaan ottaen on kestänyt – nyt tuli ”vasta” neljäs ykkösviikko. Kaunis kaaos on Tuiskun uran toinen kakkoseksi noussut albumi. Niille tekevät seuraa kolme ykköstä, kaksi kolmosta ja kymppi. Vain elämää palautti Irwinin listoille kymmenen vuoden eli Rentun ruusut -kokoelman jälkeen

Yhden portaan Elias Hämäläisen (9) edelle ehti myös Pitkä kuuma kesä 2010 – live, joka on Popedan ensimmäinen Top 10 -konserttiäänite. Alemmilla sijoilla on takavuosina nähty Raakaa voimaa ja Live at the BBC. Ressu Redfordin ja Jussi Rainion Klassikot (34) paransi vain kaksi sijaa edellisestä kimppalevystä, mutta tulipa ynnättyä, että Ressu on eri kokoonpanoineen saanut julkaistua jo 15 lista-albumia.

Eivät nämä syysmarkkinat kovin hurmoksellisilta vaikuta, kun Top 50:ssä on vain seitsemän uutuutta ja niistäkään ainoan ulkomaisen paikka ei ole siellä. (The Beatlesin Red & Blue (43) pakkaa pariksi erillisinä aiemmin montakin kertaa julkaistut 1962–1966- ja 1967–1970-kokoelmat eli ei ole tilastokelpoinen.) Niinpä 2000-luvun pitkäkestoisimpien lista-albumien jaetulle kärkipaikalle (58 viikkoa) edennyt Chisun Vapaa ja yksin saa vapautuneesti kartuttaa ennätystään – nytkin ollaan taas nousussa 16:ntena.

8 kommenttia:

  1. Jenni Vartiainen tulee todennäköisesti saamaan ykkösviikkoja vielä rutkasti lisää koska todella vaisulta tämä levysyksy listojen osalta näyttää.

    VastaaPoista
  2. Elias Hämäläiseen ei olla panostettu yhtään, ei mainoksia, ei radiosoittoa, ei lehtijuttuja. Ihme, että noinkin hyvä sijoitus tuli.
    Kuinkahan paljon Vartiaisen asemaan on vaikuttanut median taitava syöttö ennätystenrikkojasta jne ja yltiöpositiivinen julkisuus, toimivatko ne itseääntoteuttavina ennustajina??
    Hanna Pakarisen albumi taas lytättiin jo ennen ilmestymistään, vaikka mielestäni se on ihan verrattavissa Vartiaisen Seiliin.

    VastaaPoista
  3. Toiset niinkuin Jukka Haarma ovat antaneet Hannan levylle mahdollisuuden ilman ennakkoluuloja.
    http://blogit.yle.fi/jukka-haarma

    Tuo Jenni -vertaus on sinänsä osuva, mutta mistä johtuu, että toisesta puhutaan idols-voittajana, mutta Popstars/Gimmel -vuosista mainitaan Jennin yhteydessä aniharvoin.

    VastaaPoista
  4. Jaahas, Jenni Vartiaisen levyn mainostus on näköjään taas alkanut telkussa. Kyllä levy-yhtiö satsaa tähän artistiin, hurjan suuria markkinointikampanjoita ja levy suuren myynnin Hulluilla päivillä joka kerta.
    Juu, jännä juttu tuo median asenne, että Idols laulajista puhutaan aina vähän aliarvioivaan sävyyn, mutta Vartiaisen Gimmel tausta jätetään mainitsematta.

    Journalistiliiton joku henkilö oli muuten sitä mieltä, että media ei voi säilyttää puolueettomuuttaan, jos myy yksinoikeudella kaksi viikkoa jonkun artistin levyä. Tämä henkilö ei katsonut kovin hyvällä sanomakonsernin ja Vartiaisen näin tiivistä yhteistyöptä. Tiedä sitten, johtuuko median Jennin yksipuolinen hehkuttaminen tästä vai mistä.

    VastaaPoista
  5. Tuiskua onniteltiin kultalevymyynnistä heti ensimmäisellä listaviikolla, mutta Vartiainen meni kuitenkin edelle vielä 29. viikollaan.
    X-Factor Finalistien levy on näköjään myös myynyt reilusti yli kultarajan 15000kpl myynnillä, miten mahtoi sijoittua listoilla, kun en koskaan muista tällaista levyä missään edes nähneeni.

    VastaaPoista
  6. Hyvinhän Tuiskulla menee Kings of Leonin "kultalevyyn" verrattuna.

    X Factor kävi jossain 40. sijan kieppeillä. Levyä kaupattiin Suomalaisissa kirjakaupoissa tms. paikoissa, jotka eivät taida kuulua listaotantaan.

    VastaaPoista
  7. Joo, kyllä saattaa Kings Of Leonin kultalevyä saada koko ensi vuoden melko halvalla.

    Ja tuosta levy-yhtiön telkkarimainonnasta, en millään jaksa uskoa että levy-yhtiöt olisivat niin tyhmiä että muutamia satoja kappaleita viikossa myyviä levyjä (listaykkönen saattaa myydä ehkä 1000) markkinoidaan kymmenien tuhansien televisiomainoksilla, ellei artisti itse maksaisi mainoksesta tavalla tai toisella valtaosaa.

    Muutenhan artistit, joiden levyä ei mainosteta saattaisivat tuntea olevansa levy-yhtiössä eriarvoisessa asemassa.

    VastaaPoista
  8. Mielenkiintoista olisi tietää, maksaako artisti vai levy-yhtiö mainonnan??? Vartiaista on ainakin markkinoitu jo pelkästään Hesarin mainoksilla yli 100 tonnin edestä, plus tv mainokset keväällä ja nyt, sekä muut sanomakonsernin lehdet. Meniskö lähelle puolta miljoonaa koko markkinointi hänen osalta??

    VastaaPoista