Popkulttuurissa on vuosikymmenet totuttu näkemään vanhojen biisien elpyvän uuden sukupolven suosikeiksi, mutta aiemmin se oli aina ylhäältä johdettua – farkkumainosten tai nostalgisten leffojen stimuloimaa markkinarasvaa. Internet-aikana on hauska seurata ilmiön nykyaikaisia variaatioita vaikkapa You Tubesta, jossa välillä aika hämmentävätkin rainat yltävät miljoonalukemiin. Eikä siihen aina tarvita
Rick Astley -tyyppisiä feikkilinkkikampanjoita.

Mikä esimerkiksi on ilmiön
Don’t Stop Me Now takana? Vuosikymmeniä
Queen-tuotannon keskisarjassa värjötellyt vuoden 1978 kappale tulee esiin joka puolella. Ensin se äänestettiin Top Gear -ohjelmassa kaikkien aikojen autoilubiisiksi, sitten
McFlyn cover nousi brittiykköseksi, ja nyt listakommentoija
James Masterton kertoo sen keränneen viime vuonna Britanniassa 53,000 latauskertaa ihan vain ”taustasäteilynä”. Nyt se on nousussa listalla tv:n suklaamainoksen ansiosta. You Tube näyttää alkuperäiselle videolle katsojalukemaa 5,442,258, vaikka sen visuaalinen anti on laiha.
Don’t Stop Me Now ilmestyi sinä lyhyenä ajanjaksona, jolloin olin sekä listaentusiasti että Queen-entusiasti, joten muistan hyvin, miten vaisusti se vastaanotettiin etenkin Suomessa. Alkuvuonna 1979 se käväisi briteissä yhdeksäntenä, mutta vastus ei ollut kummoinen – edellä pysytteli niinkin obskuuri esitys kuin
Players Associationin
Turn the Music Up. USA:ssa jäätiin sijalle 86.
Olisi hauskaa tehdä tilasto You Tuben katsotuimmista vaikkapa yli 20 vuotta vanhoista musiikkivideoista, kun vain keksisi tehokkaan kartoitustavan. Voitte pistää vihjeitä yllätysimureista. Suomen toivoa,
I Wanna Love You Tenderiä ei huomioida, siitähän on tehty uusia versioita melkein samaa tahtia kuin
Thrilleristä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti