maanantai 14. huhtikuuta 2008

Ennakkomyynti = ennakkotieto?

Children of Bodom on matkalla kolmanteen albumilistan ykkössijaansa – nimiraita Blooddrunk ehti jo tuoda singletilastosta bändille seitsemännen paalupaikan. Visioni ei kuitenkaan perustu uutiseen, jonka mukaan levy ylitti kultarajan jo ennakkomyynnin perusteella, sillä ns. ennakko- eli tukkumyynti ja listalle mittaantuva kuluttajamyynti eivät aina korreloi keskenään – etenkään julkaisuviikolla.

Jos jossain, niin Ylen listatoimituksessa pitäisi olla kosolti tietoa tästä korreloimattomuudesta. Se ei kuitenkaan välity ainakaan siinä puheessa, jota juontaja päästää radiolähetykseen. Bodom-albumin menekistäkin annettiin ymmärtää, että tuo 15000 kappaleen ennakkomyynti rekisteröityisi suoraan sellaisenaan listatulostukseen ja vielä karttuisi siitä viikon mittaan. Olen tällaisessa tilanteessa huomannut käytettävän konsonantteja w, t ja f. Miksi sitä listaa edes kootaan, jos kerran levy-yhtiöiden markkinapuheet ovat jumalansanaa, jota viimeiseen asti pyritään mukailemaan?

Miksikö menin taas kuuntelemaan ohjelmaa? Optimistina tsekkasin, josko siellä tarjottaisiin selitys Irinan ilmaisten biisien mukanaololle virallisella singlemyyntilistalla. Asiaa ei käsitelty mitenkään.

2 kommenttia:

  1. no, radion lista ohjelma on todella turha. jos listat julkaistaan keskiviikkona, mitä järkeä niitä on enää esitellä sunnuntaina, varsinkaan kun ohjelmassa ei pahemmin keskitytä listoihin vaan mahdollisiin seuraavan viikon tulijoihin tai johonkin aivan muuhun. ja koko ajan muistetaan mainita, että listat voi tarkistaa netistä. eikö niiden esitteleminen pitäisi olla ohjelman tarkoitus?!

    VastaaPoista
  2. On selvää, ettei YleX:n listaohjelma ole tehty listoista kiinnostuneelle. Mutta se on niin sekava, ettei siitä kukaan muukaan saa mitään irti.

    VastaaPoista