tiistai 27. toukokuuta 2025

Moikat bloggerpistecomista

Viime joulun alla nimimerkki Deer (jolla tehdään myös musiikkia) latasi tililtään Youtubeen videon 100 kuunnelluinta suomalaista biisiä Spotifysta. Sitä seurasi useita muilla, välillä kekseliäilläkin kriteereillä lajiteltuja Spotify-rankingeja. En tiedä, kuinka hän sai haettua esimerkiksi 50 suomalaista instrumentaalia tai kuinka hyvin listaus pitää paikkansa.

Pari viikkoa sitten tietolähde kuitenkin vaihtui, kun listattiin 2016-vuoden 40 suosituinta suomenkielistä biisiä. Tilasto oli peräisin suomenvuosilistat-sivustoltani, mutta lähteeksi mainittiin ”bloggerpistecom”. Pistejakauman selittävästä ruutukaappauksesta rajattiin pois viimeinen tieto: @Listablogi (klikkaa kuvaa isommaksi). Parin päivän päästä tuli sama setti vuodelta 2015.

Top 40 -mitta johtui siitä, että sivullani olleesta Top 75:stä ei löytynyt enempää kotimaisia. Kun Deer harppasi seuraavaksi vuoteen 1985, tarjolle tuli poikkeuksellisesti ulkomaisetkin hitit huomioiva Top 50. Suomisuhdanne oli tuolloin niin huono, että vaikka olisin auttanut häntä täydellä vuosilistalla, ei kotimaisia olisi saanut kokoon kuin 48. Mutta itse video toimi hyvin, suorastaan hykerrytti että olen sellaiseen potpuriin jotenkin myötävaikuttanut.

Kommenteissa ihmeteltiin, miksi Eppu Normaalin Vuonna 85 puuttuu – sehän julkaistiin vasta albumin kolmantena sinkkuna päätyen vuosikertaan 86. Mutta nykynuorisolle jälkikäteen julkaistut singlet taitavat olla aivan outo strategia. Muutamille on sekin vaikea ymmärtää, että Youtubessa näkyvä latauspäivämäärä ei välttämättä ole biisin ilmestymisajankohta – että musiikkia julkaistiin jo ennen Youtubea.

Tiktokissa leviävä kekseliäs koreografia on nostanut M-klassikon Pop Muzik (1979) uuteen suosioon. Kun lukee videon kommentteja tuoreusjärjestyksessä, siellä jaksetaan selittää 40+ vuoden takaisia asioita muisteleville boomereille: eihän tämä nyt niin vanha ole, vaan vuodelta 2011 (joka sekin on tosi vanha).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti