Albumimarkkinat ja niiden tilastointi ovat kokeneet sellaisen mullistuksen, että vähänkään poikkeuksellisten julkaisujen vastaanottoa on vaikea ennakoida. Kuinka striimien kasvava painoarvo vaikuttaa, millaista laskukaavaa sovelletaan kokoelmiin, ja mikä edes nykyisin on kokoelma?
Saamme lähipäivinä havaintomateriaalia isoilta nimiltä. Myynnissä on jo seitsemän cd:n ja yhden dvd:n Haloo Helsinki! -boksi, joka komeilee ainakin Levykauppa Äxin ostetuimpana. Yksi levyistä sisältää erikoismateriaalia ja pari versiota Tuntematon-singlestä, mutta innostavatko ne sellaiseen suoratoistoon, josta olisi tilastollista apua?
Perjantaina ilmestyy Profeetat kävi täällä, joka paketoi Cheekin ja Elastisen yhteisprojektin kuudella singlebiisillä ja livemateriaalilla. Profeetat teki kunniakkaita, joskin lyhyehköjä visiittejä striimilistalle, mutta radiosoitossa ei koskaan ylletty 33. sijaa ylemmäs. Vaikka menestys ei voi olla osiensa summa, niin voiko haaveilla, että olisi edes osiensa veroinen?
Tähtiduon rinnalle lähtöviivalla asettuu Robin julkaisemalla itse valikoidun koosteen vajaan kuuden vuoden hiteistään. Mukana ei ole yhtään Vain elämää -esitystä, mutta Hula hula ja Me tehtiin tää avittanevat merkittävästi sekä levymyyntiä että striimilaskentaa. Onko kokoelmalla nykyolosuhteissa mahdollista jatkaa artistin tähän asti rikkumatonta ykkösalbumiputkea?
Millä perusteella radiot valitsee noita kappaleita, mitä soittavat... Esim. Cheekiltä ei juuri koskaan soiteta mitään, vaikka hän loistaa striimitilastoissa. Sitten taas esim. Jenni Vartiaisen Turvasanaa ja Se oikea kappaleita soitettiin paljon ja olivat radiolistojen kärjessä viikkokausia, vaikka hävisivät nopeasti muilta listoilta.
VastaaPoistaRadiossa on tärkeää se mistä tykätään, ja yhtä tärkeää se mistä ei tykätä.
VastaaPoista