torstai 19. huhtikuuta 2018

Kun vaari digilaulun osti

Musiikkituottajien 2017-myyntiraportti kertoo havainnollisesti fyysisen kaupan laskusta: cd-myynti putosi vuodessa lähes 22 %, singlemyynti yli 52 % ja musiikki-dvd-myynti peräti 70 %. Kappalemääräisesti dvd:tä meni enää vajaat 13.000 kpl ja fyysisiä singlejä runsaat 4.000 kpl. (Raportti julkaistiin Facebookin Kuka mitä häh -ryhmässä, mutta on myöhemmin poistettu.)

Kasvava digikauppa striimeineen ja latauksineen sen sijaan ilmoitetaan vain prosentteina, joten latausmyynnin kappalemääristä ja tätä kautta Nielsenin Digital Song Sales -listan volyymista ei ole kunnon tietoa. Tuo Billboardissa julkaistava digilaulutilasto vaikuttaa yhä samanhenkiseltä kuin edesmennyt latauslista: K-pop ja euroviisut näyttäytyvät muita kulutusalustoja vahvemmin – esimerkiksi Saara Aallon kaikki kolme viisuehdokasta kävivät viikon välein ykkösinä.

Listan vähäisempi näkyvyys ja lyhyempi Top 10 -mitta lienevät vähentäneet kotimaisten yrittäjien manipulointihaluja, joten vaikka volyymi putoaa, tulokset eivät tunnu niin satunnaisilta kuin joskus pahimmillaan. Tämän viikon digilistan kärjen valtasi kuusi uutuutta, jotka kaikki vaikuttavat aidoilta hittibiiseiltä – paitsi ehkä ykköseksi ja kuutoseksi ilmaantuneet Nicki Minaj -sinkut Chun-Li ja Barbie Tingz. Nicki-sämpylän täytteiksi pääsivät Calvin Harris & Dua Lipa, Anna Puu, Elastinen ja Roope Salminen & Koirat.

Lisäys klo 10.35: Ifpin raportti on nyt julkaistu täällä.

2 kommenttia:

  1. Musiikkituottajien (ifpi.fi) raportista iski silmään vinyylilevyjen myyntiluku: 90 tuhatta. Levykauppa Äx ilmoitti vuoden alussa, että pelkästään he ovat myyneet vuonna 2017 yli 150 tuhatta vinyylilevyä. Siis lähes kaksi kertaa enemmän kuin Musiikkituottajien ilmoittama kokonaismäärä. Levykauppa Äx:n myynti sisältää Musiikkituottajien raportista poiketen myös suoratuonnin ja Musiikkituottajiin kuulumattomien julkaisijoiden myynnin. Entäs käytetyt levyt. Onkohan niidenkin myynti mukana tuossa 150 tuhannessa ?

    CD-levyjä Levykauppa Äx ilmoitti viime vuonna myyneensä yli 300 tuhatta kappaletta, kun taas Musiikkituottajat ilmoittivat CD-levyjen kokonaismyynnin olevan 885 tuhatta.

    Musiikkituottajat julkaisi vuosina 1980-2006 arviota äänitealan kokonaismarkkinoinnista. Tämä sisälsi jäsenyhtiöiden myyntilukujen lisäksi arvion Musiikkituottajiin kuulumattomien levy-yhtiöiden ja omakustanteiden myynnistä, sekä arvion levykauppojen suoratuonnista maahantuontitilastoihin perustuen. Kuten yllä oleva esimerkki vinyylilevyjen myynnistä osoittaa, kokonaismarkkina-arvio olisi edelleen tarpeellinen tilasto. Se antaisi paremman kuvan musiikin myynnistä kuin pelkästään musiikkituottajien jäsenyhtiöiden myyntiin perustuva raportti.

    Sami

    VastaaPoista
  2. Olisi myös kiinnostavaa saada selville, kuinka suuren osuuden Äx nykyään muodostaa Suomen fyysisistä levymarkkinoista. Noiden ristiriitaisuuksien perusteella sitä on vaikea tietää.

    VastaaPoista