sunnuntai 11. tammikuuta 2015

No, onkos tullut kesä


Joulupölyn laskeuduttua oli selvää, että myynnin ja suoratoiston voimasuhteet albumilistalla äkisti muuttuisivat ja Spotifyssa soiva musiikki rynnisi ylöspäin. Tuo viime viikon ilmiö tuntuu tänään vielä hiukan vahvistuneen. Tosin vertailussa Spotifyn omaan listaan huomaa, että viikon korkein uutuus, kuukausi sitten julkaistu Nicki Minajin The Pinkprint (#22) lienee käynyt fyysisestikin kaupaksi.

Sama pätee 16:nneksi edenneeseen viime viikon uutuuteen, Pitbullin Globalizationiin, joka on virallisella listalla pari pykälää ylempänä kuin Spotify-tilastossa. Albumi ilmestyi jo marraskuussa ja on tervetullut tasapainottamaan miehen epäsuhtaista cv:tä. Pitbull on näet saanut esittäjäkrediitin peräti 25:een listoiltamme tuttuun hittiin, mutta tähän asti paras albumisijoitus oli 21.

Kotimaisia suosikkilevyjä on jälleen siirretty midprice-listalle, jossa debytoivat muun muassa Janna ja Pauli Hanhiniemi. Näyttävimmistä ja taatusti hämmentävimmistä sisääntuloista vastasivat siellä kuitenkin AXR-merkin toissavuotiset kokoelmat. Ykkösenä Intiaanikesä Vol. 5, kolmosena Summer Heat 2013. Mitä tämä nyt taas on?

3 kommenttia:

  1. Anttilassa ainakin noi kokoelmat oli hinnaltaan 1-3€, että se voi selittää jotain. Mutta kuka niitä ostaa? Toisaalta kesä tulossa ja räkättien pelotteeksi sopivat hyvin.

    VastaaPoista
  2. Edelleen kiinstaa tuo tammikuun ensimmäinen lista. Samoja levyjä sekä varsinaisela albumilistalla että Mid-price-listalla, epäloogisessa järjestyksessä vielä. Spotify-kuuntelu siis listautuu päälistalle, mutta varsinaiset ostot Mid-priceen? Eihän tässä ole mitään järkeä, mihin koko Mid-Pricea tarvitaan? Tai, jos halutaan mitata ja tutkia uutuuksien suosiota niin eikö jollain pitäisi päättää että levy kokonaisuudessaan, suoratoisteenkin sijoittuu jossain vaiheessa hinnan laskiessa Mid-price listalle. Tämä on jokatapauksessa naurettavaa, etenkin listoihin perehtymättömälle. Epäloogisuus johtaa siihen, että levy-yhtiöillä entistä suurempi mahdollisuus väittää yynnistä ihan mitä hyvänsä markkinointimielessä.

    VastaaPoista
  3. Listablogissa on ihmetelty midprice-listan logiikkaa niin monta kertaa, etten jaksa tempautua tähän ihan täysillä. Jotkut levy-yhtiöt väittävät ihan mitä hyvänsä joka tapauksessa. Tai jos eivät levy-yhtiöt, niin ainakin jotkut artistit.

    VastaaPoista