keskiviikko 20. lokakuuta 2010

Kilistellään

Music Controlin listalla 72. sijalta 17:nneksi syyhkäissyt Raise Your Glass on jo kolmastoista Pinkin Top 20 -radiohitti. Sinkkutilastossa on kulkenut kutakuinkin yhtä lujaa, joten tulevalla kokoelmalla on mistä ponnistaa. Katsotaan nyt kuitenkin, ja varaudutaan katsomaan pitkään – Pinkin albumeilla on aina ollut Suomessa outoja käynnistysvaikeuksia. Vaikka kolme niistä on lopulta edennyt kuuden parhaan joukkoon, hänen paras debyyttisijansa on 14. I’m Not Dead ja Funhouse ryhtyivät hätyyttelemään kärkeä vasta levyalessa.

CMX sen sijaan on Top 20 -radiolistalla vasta toista kertaa – Linnunrata kiipesi muun muassa Radio Novan tuella jo 11:nneksi. Tämän myötätuulen mystisenä vastavoimana bändin likilegendaarinen suksee singlelistalla (yli 20 Top 10 -sijoitusta) tyrehtyi täysin siinä vaiheessa, kun latausmyynti tuli hyvin dominoivaksi osaksi tilastoa. Linnunrataa tai mitään muutakaan CMX-esitystä on ollut turha hakea sieltä vuoden 2007 jälkeen.

5 kommenttia:

  1. Syy CMX:hän singlesuosion romahtamiseen on toki yksinkertainen. Klassisena fanibändinä se vetää puoleensa poikkeuksellisen selvärajaisesti ihmisiä, jotka haluavat omistaa kaiken bändin julkaiseman. Esimerkiksi singlejen bonusraidat. Jostain syystä CMX kuitenkin antoi periksi sille olettamukselle, ettei fyysisille singleille enää ole markkinoita, ja lakkasi julkaisemasta niitä. Hittibiisit, vanhat a-puolet, taas löytyvät albumiltakin, eikä fanin tarvitse hankkia niitä digisinkkuina.

    - Niko P.

    VastaaPoista
  2. Tuo "jostain syystä" on juuri se mystisyys. Ovathan esimerkiksi Mokoma ja Viikate toistuvasti todistaneet, että cd-sinkuillakin saa yhä korkeita listasijoja.

    VastaaPoista
  3. Julkaisemalla tappiollisen sinkun saisi helposti listalle TOP5 sijan, mutta mitä hyötyä siitä on.
    Sinkkulistahan on nykyään pelkkä vitsi; mukaan pääsee, jos käyttää 20 euroa latauksiin ja 200 riittää TOP5 -sijaan.
    Paljon paremman kuvan tämän hetken totuudenmukaisesta suosiosta saa Spotifyn listasta.

    VastaaPoista
  4. Kenties kyse on tosiaan ihan kulu-tuottologiikasta. Ei niitä CMX-sinkkuja varmaan ikinä ole määrällisesti kovin paljoa mennyt.

    Ja... viiva on veteen piirretty, mutta Viikatteen ja Mokoman fyysiset pienlevyt taitavat olla pääasiassa ep-tyyppisiä julkaisuja, jotka voidaan ehkä katsoa eri tavalla taiteellisesti itsenäisiksi kokonaisuuksiksi.

    - Niko P.

    VastaaPoista
  5. Nuo vitsiargumentit tuntuvat aina vähän ristiriitaisilta: jos lista on merkityksetön vitsi, niin 200 euroa siitä hyvästä, että näkyisi viikon ajan sen Top 5:ssä, on rahattomalta muusikolta aikamoinen satsaus.

    VastaaPoista