torstai 8. huhtikuuta 2010

Ennätysmurskajaiset!

Jos havaitsee ÄKT:n listasivuilla sentapaista pätkintää kuin eilen, jolloin single-Top 20:stä näkyi vain puolikas, kannattaa suunnata Ylen sivuille. Sieltä voi ainakin tällä haavaa löytää muunkinlaista lisäarvoa, koska edellisen viikon sarakkeissa on sijoituksia myös virallisen tilastomitan ulkopuolelta. Esimerkiksi Meiju Suvas -kokoelma näkyy loikanneen 24:nneksi 60. sijalta.

Jenni Vartiaisen albumisijoitus tai sen puute on suosittu spekuloinnin aihe, mutta koko ajan saamme Jenni-aiheisia lisänäytteitä siitä, ettei menestyksen hehkutteluun tarvita faktapohjaa. En tiedä, kuka vastaa The Voicen latauslistatiedotteista, mutta otsikolle ”Jenni Vartiainen rikkoo jälleen ennätyksiä” hän ei ainakaan tarjoa mitään katetta.

Jos sillä viitataan neljään yhtäaikaiseen Jenni-biisiin Top 30:ssä, niin esimerkiksi Apulanta sai yhdeksän esitystään listalle viikolla 7/2007. Jos siihen, että yhden biiseistä nimi on Duran Duran, niin yhtyeiden ja artistien nimisiä hittejä on kuultu useasti – tosin pääasiassa näiden itsensä esittäminä: Hassisen kone, Dschinghis Khan, Raptori, Children of Bodom, Daddy DJ, Mighty 44...

Vielä Meijusta sen verran, että tuntuu jotenkin pöhköltä toistaa tai varioida kokoelmassa aikaisemman albumin nimeä. Samantyyppisinä keisseinä tulevat mieleen Vesa-Matti Loirin Parhaat – Vesku Suomesta ja Irwin Goodmanin Rentun ruusut. Eipä säväytä myöskään Juha Tapion Suurenmoinen kokoelma, kun juuri edellinen levy oli Suurenmoinen elämä.

14 kommenttia:

  1. Jenni Vartiaisen levyä yritetään nyt kyllä myydä hinnalla millä hyvänsä, levy on nimittäin ensi viikolla Stokkan hulluilla päivillä alessa ainoana uutuuslevynä. Mielenkiintoista, että heti varsinaisella ekalla myyntiviikolla täytyy laittaa levy aleen. Kyllä näköjään halutaan nyt myydä levyä ja paljon, hinnasta viis.

    Ihmettelen tätä Jenni hehkutusta mediassa, koko ajan on hehkutettu, kuinka Jenni teki yli 100 keikkaa vuonna 2008 ja albumi myi yli platinaa. Silti tulot neidillä vaivaiset reilu 70 tonnia. Onko mainontaan mennyt lopputulot??

    Nyt tuntuu siltä, että warner ja media yrittää väkisin tehdä Jenni "ennätysten rikkoja" Vartiaisesta jotain jatkuvaa ennätysten rikkojaa. Tältä levyltä odotetaan varmaan myös jotain ennätystä myynnin suhteen, siksi kaupittelu käy hurjana iltasanomia ja hulluja päiviä myöten. Hyvästi pienten levykauppojen myyntiyritykset...

    VastaaPoista
  2. Juuri tuli Nelosen uutiset, jossa oli "uutisena" Jennin levyn myynti Ilta-Sanomien kylkiäisenä. Ja kerrottiin, että varmasti myy kymmeniä tuhansia.

    Oli kyllä kummallinen epäuutinen. Ja sattuupa tuo Nelonen olemaan samaa Sanoma-konsernia kuin Iltis.

    Pikkuisen nyt menee pojilla jo yli tuo puffaus.

    VastaaPoista
  3. Minusta on vain hyvä, että keksitään uusia tapoja saada levyjä kaupaksi. Se, pysyvätkö listojen laatijat perässä, on toissijaista. Ei musiikkibisnes toimi listalaatijoiden pillin mukaan vaan päinvastoin. Juuri aggressiivista markkinointia levybisnes kaipaa.

    En epäile yhtään, etteikö Seili ole tämän ja ensi viikonkin ostetuin albumi. Sen verran moni on kertonut hankkineensa sen.

    Uutisoinnin taso ja substanssi taas on toinen juttu...

    VastaaPoista
  4. Koskahan tämä ennätysten rikkoja saa kultalevyn?? Luulis jo noin aggressiivisella mainonnalla ja myynnillä tulevan. Eiköhän stokkakin ole jo ostanut keskiviikon hulluja päiviä varten jättmiäisen satsin. Varmaan saamme näinä päivinä kuulla vähintään kultalevy uutisen tältä median rakastamalta ennätysten rikkojalta.

    VastaaPoista
  5. Minäkään en ihan ymmärrä mistä tällainen itku näiden uusien jakeluyritysten vuoksi. Perinteinen levymyynti on kriisissä, kaikkihan sen tietävät. Laitonta lataamista vastaan on pakko keksiä jotain.

    Mitä tulee pieniin levykauppoihin - tuskinpa ne samoilla vesillä seilaavat ollenkaan. Vai milloinkos se Viiskulman indieväen suursuosikki on ollut se, joka kiinnostaa eniten myös radionovakansaa? Eiköhän niitä pikkukauppoja elätä ihan toiset artistit ja sitten suurempien kaupunkien ulkopuolella levyjä on jo muutenkin hankalasti saatavilla, kun se laiton lataaminen on tappanut ne erikoisliikkeet.

    Markkinointipuheet, ennätykset ja muut ovatkin sitten toinen juttu, eri asia.

    VastaaPoista
  6. Koko polemiikki alkoi oikeastaan siitä, että Marellan listaykkösyys hylättiin jälkikäteen kun ilmeisesti kaverit olivat ladanneet biisiä "liikaa". Toisaalta ykkössija annettiin The Giant Leapille sääntöjen vastaisesti ilmaisjakelulla.

    Levyjä toki saa ja pitää markkinoida millä tahansa uusilla keinoilla. Mutta on aika ymmärrettävää, että ko. Jennin massiivinen kampanja herättää epäilyjä, että sääntöjä taas kierretään. Varsinkin kun ÄKT ei anna julkisuuteen mitään listojensa perusteina olevia lukuja.

    VastaaPoista
  7. Mutta Jennin IS-myyntihän ei anna hänelle listasijoituksia, joten miksi epäillään, että tässä jotenkin kierretään listasääntöjä?!?

    VastaaPoista
  8. Aluks oli kai vähän epäselvää, tuoko is myynti listasijoituksia vai ei.

    Mutta tuo uutisointi alkaa mennä jo yli, jos nelosen uutisetkin uutisoi Jennin levymyynnistä. Huh, mitä touhua sanomakonsernilta...

    Nyt kun Jennin levy on hullujen päivien alessa, niin ensi viikon listaykkönen on melko varma nakki.
    Pari vuotta sittenkin Jenni sai parhaan albumisijoituksensa nimenomaan hullujen päivien alesta ja levy oli siinä vaiheessa ollut myynnissä jo yli puoli vuotta.

    VastaaPoista
  9. No tuolla Tuulta huipulla keskustelussa joku kirjoitti, että ennakkomyynnin saisikin lisätä ekan viikon myynteihin, että äkt:n säännöt sallii sen. (paitsi ei r kiskaa kuitenkaan)
    Eli aika epistä, jos näin on, koska levyllä on ollut 2 viikkoa muita enemmän myyntiaikaa. Eikö kaikkien kannattaisi sitten pitää muutaman viikon ennakkomyynnit, niin taataan ekan viikon ykkössija???

    VastaaPoista
  10. Sinällään oleellisinta kai on, että kuinka monta levyä löytää oikeasti ostettuna, sovitun hintahaarukan sisällä, sovitun aikajakson aikana (viikko). Tässä mielessä R-kioskimyynnin lukeminen listan ulkopuolelle on puute, ja todennäköisesti Jennin levyn kohdalla aikalailla listan levymyyntien määrää vääristävä sellainen.

    Nettisaiteilla levyt ovat ennakkomyynnissä kuukausia etukäteen. Ne tietenkin saa vasta julkaisupäivänä, mutta ne kai luetaan ensimmäisen viikon kokonaismyyntiin, mitä nyt ilmeisesti ei sitten R-kioskimyynnin kohdalla tapahdu.

    Jenni ei tosiaan ole ensimmäinen, jonka kohdalla levy-yhtiöiden markkinointipuhe levymyynnistä on sitä mitä on, myynnin edistämistä paisuttelemalla. Tätä olisi vaikeampi harrastaa, jos luvut olisivat julkisia.

    VastaaPoista
  11. Tuo netin ennakkomyynti on eri juttu, koska levyn saa käsiinsä vasta silloin kun levy oikeasti ilmestyy. Mutta tällainen Jennimäinen ennakkomyynti ei ole reilua laskea listalle mukaan, koska levyn on saanut itselleen jo aiemmin.
    No näkeehän sen myynnin sitten aikanaan, kun tulee tietoa, miten levyt on myyneet tänä vuonna.

    VastaaPoista
  12. Eikö se ole jo selvää? R-kiskamyynti ei vaikuta listasijoituksiin, ei nyt eikä kahden viikon viiveellä. piste. Sen sijaan kulta- tai platinalevyjen myöntämiseen tuon kai pitäisi vaikuttaa. Vähän ihmetyttää, miksi kultaa ei ole vielä tullut vai olenko vain missannut uutisen?

    Ja huvittaa tuo salaliittoteoriointi siitä että nelosen uutisten tehtyä aiheesta jutun on kyseessä sanomakonsernin yritys puffata jennin levyä. Miksi ihmeessä kansainvälinen mediakonserni lähtisi puffaamaan yksittäisen artistin levyä? Vaikka levyä myytäisiin 100000 kappaletta viikossa ei se heilauta tuon kokoluokan firman tulosta suuntaan tai toiseen.

    Voisiko olla mahdollista että nelonen olisi tehnyt aiheesta jutun ihan journalistisin perustein? Myös YLEn tv-uutiset teki jutun täsmälleen samasta aiheesta. Jos kerran uutisjuttu kyseisestä ilmiöstä on pelkkää levyn mainostamista, niin voisiko joku kertoa, miksi YLEkin haluaa vain puffata Jennin levyä?

    VastaaPoista
  13. Sitä ei vielä kuule tiedetä, mitä sanomakonsernilla on mielessä Jennin suhteen. Se nähdään aikanaan, mitä aikovat hyötyä Jennistä, kun noin kovasti häneen satsaavat.
    Ihmettelen, että Jenni lähti iltasanomien kanssa yhteistyöhön, sillä se oli nimenomaan iltasanomta, jonka uutisointiin Jenni suuttui, kun is julkaisi jutun Jennin ja Jukan suhteesta.
    Mutta hyötyhän se Jennilläkin tietysti mielessä, ei kait tuollaista mainostilaa kukaan voi vastustaa, vaikka vähän suuttunut olisikin??
    Ylen uutiseen en ota kantaa, kun en ole nähnyt. Mutta tuskin ylen uutisessa hehkutettiin, että levy tulee myymään kymmeniä tuhansia, kuten nelosen uutiset???
    Kultalevyä ihmettelen itsekin, luulisi tuolla mainosmäärällä ja sillä että levy on tänään hullujen päivien tuote, jo kultalevyn tulleen. Kun noita is myyntipaikkojakin tosiaan se 4000. En ole uutista kultalevystä nähnyt.
    Varmaan alunperin tavoite oli, että is myynti tuo ainakin kultalevyn ja mielellään jopa platinaa.

    VastaaPoista
  14. Jennin uusi oli eilen keskiviikkona Makkaratalon Anttilassa hintaan 14,95 eli vielä vähän huokeampi kuin Hulluilla päivillä. Oli mukavan rauhallistakin.

    Hakaniemen Sokoksen hintalappu oli sitten jo normaali 19,90. Siellä vasta rauhallista olikin.

    VastaaPoista