Flo Ridaa, USA:n albumilistaa jo kahdeksan viikkoa hallinnutta Taylor Swiftiä, Euroopassakin jylläävää Lady Gagaa ja 16 maan albumiykköseksi noussutta Bruce Springsteeniä yhdistää yksi asia: he ovat kaikki tehneet lauluntekijöinä sopimuksen kustannusyhtiö Sony/ATV:n kanssa. Levy-yhtiöiden ahdingosta uutisoidaan paljon, mutta kuinka musiikkikustantamot jaksavat? Hits Daily Doublen eilisen artikkelin mukaan ainakin Sony/ATV:llä menee hyvin.

Mikä tuo osuus sitten on? Bandier paljastaa, että jokaisesta maksullisesta biisilatauksesta kustannusyhtiö saa 9,25 centiä myyntihinnasta riippumatta. Ei ehkä kuulosta huikealta, mutta lasketaan: Flo Ridan 636000 latauksen provisioksi tulee 58000 dollaria. Yhdestä biisistä yhdessä maassa yhden viikon aikana, ihan jees. (Tosin Dead or Aliven kustantaja vie siitä osansa.)
Sony/ATV on tehnyt viime vuosina satojen miljoonien investointeja ostamalla muun muassa valtavan Rose/Acuff-countrykatalogin, Elvis Presleyn hovisäveltäjien Leiber & Stollerin tuotannon ja useiden hittiartistien biisejä hallinnoineen Famous Musicin. Firman arvo tuntuu kuitenkin olevan salaisuus, jota ainakaan mainstream-media ei suostu kertomaan – sen kun on kaikin voimin pidettävä yllä vaikutelmaa, että Sony/ATV:n puoliksi omistava Michael Jackson on vararikon partaalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti