lauantai 9. helmikuuta 2013

Kohti hegemoniaa

Radio Novan ja Spotifyn eilen julistettu ja saman tien aloitettu yhteistyö hämmentää Suomen listasoppaa sangen isolla kauhalla. Sakeammaksi vai kirkkaammaksi, siihen on eri näkökulmia. Sanotaan ensin se ilmeinen plussa: ennestään jo Nielsenin radiolistaa esilletuova Nova levittää tosissaan rajat ylittävää valtakunnallista listakiinnostusta toisin kuin monet omaa napaansa kaivavat kilpailijansa.

Mutta. Yhden kaupallisen toimijan, miten monopolimaisen tahansa, tuottamien tietojen julistaminen ”viralliseksi” listaksi kavahduttaa aina. Jos Spotify saa kunnon kilpailijoita ja nämä solmivat samanlaisia diilejä toisten radioiden kanssa, ollaan taas kaivamassa omia napoja. Ja mitä tapahtuu ns. singlelistalle, joka nykyjamassaan on lähinnä vain hämärretty versio Spotify-tilastosta?

Onkohan tämä ”virallinen” Spotify-lista yhtään entistä varteenotettavampi siinä suhteessa, että saman biisin eri ääniteversioiden soitot olisi vihdoin yhdistetty saman sijaluvun alle? Sitä kumpikaan osapuoli ei kerro. Sen sijaan Spotifyn aluejohtaja Öjje Holt antoi alle peistatun lausunnon, joka kenen tahansa novalaisen sanomana kuulostaisi täysin absurdilta – ikään kuin soittolistan suppeus johtuisi levyjen puutteesta:

”Spotifyn valikoimissa on yli 20 miljoonaa musiikkikappaletta, ja tämä uusi yhteistyö todistaa, että radio ja verkon musiikkipalvelu täydentävät toisiaan. Eniten yhteistyöstä hyötyvät kuuntelijat, joilla on nyt ulottuvillaan enemmän musiikkia kuin koskaan aikaisemmin.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti