maanantai 11. huhtikuuta 2011

Balladi radion turhuudesta

Suomen ykkösradiohitti on Panic! at the Discon The Ballad of Mona Lisa, jota Radio Nova soitti viikon mittaan 32, NRJ 21, The Voice 20, Radio X3M 20, Yle X 14 ja Radio Aalto 14 kertaa. Miksi? No, ainahan jonkun on oltava ykkösenä, mutta avaan muutamalla numerolla ilmiön outoutta.

Latausmyyntiaikakautena on käynyt hyvin harvinaiseksi, että radiolistan kärkeen pääsee myynnissä menestymätön kappale. Jopa Teleksin Tyttö joka katsoo merelle kävi tammikuussa latauslistan 26:ntena ennen nousuaan radiohuipuksi. The Ballad of Mona Lisaa ei ole näkynyt edes yksittäisten kauppojen myyntitilastoissa – Spotifyn soitetuimmissa komeillaan sentään 91. sijalla.

Biisi ei menesty ulkomaillakaan, vaan jäi Billboard Hot 100:n sijalle 89 ja brittilistan 43:nneksi. Brittien Airplay Top 50:ssä sitä ei näy, vaikka pääsi BBC Radio 1:n A-soittolistalle. Hassuinta on kuitenkin se, että vaikka duon edellinen albumi Pretty Odd nousi Suomessa sijalle 17 ilman radiohittejä, Mona Lisa ei ole jaksanut raahata pari viikkoa sitten julkaistua Vices & Virtues -levyä 50 myydyimmän joukkoon.

4 kommenttia:

  1. Sisältääkö postaus oletuksen, että radion tarkoituksena / radiosoiton vääjäämättömänä seurauksena olisi biisin myyntimenestys? Tuosta otsikosta lähinnä päättelin.

    Panic! at the Discon yleisö ei taida enää paljon levyjä ostella. Surullista, mutta totta.

    VastaaPoista
  2. Onhan tuolla lause "Latausmyyntiaikakautena on käynyt hyvin harvinaiseksi, että radiolistan kärkeen pääsee myynnissä menestymätön kappale." Ainakaan pariin vuoteen listakärjessä ei ole nähty noin huonosti myyvää esitystä. Otsikko on vain kömpelö Eppu-väännös (Balladi kaiken turhuudesta).

    VastaaPoista
  3. Ah, ajattelinkin että tuohon otsikkoon on joku syy. Pahoittelut ylireagoinnista.

    Tilastot taitavat puhua toista, mutta laajemmin minusta tuntuu, ettei radiota kuuntelevalla nuorisolla ole tarvetta ostaa fanittamiaan biisejä.

    VastaaPoista
  4. No, jos kyse olisi vain siitä, että nuoriso ei osta levyjä, silloin kai ainakin Spotify-suosio olisi tuota 91.sijaa näkyvämpää. Löytyyhän näitä esimerkkejä muunkinlaisen musiikin parista, tässäkin postauksessa mainitulta Teleksiltäkin kesti vuositolkulla realisoida jatkuva radiokannatuksensa edes kohtalaiseksi myynniksi.

    VastaaPoista