lauantai 16. elokuuta 2008

Lahjablogi

En ole vieläkään tehnyt kunnollisia yhteenlaskelmia tämän vuoden menestyneimmistä single- ja radiohiteistä – ryhtynen toimeen, kun pääsen eroon toisesta blogistani. On kuitenkin aivan ilmeistä, että tähän asti muhkeimman potin on kerännyt laulu nimeltä 4 Minutes, varsinaisena esittäjänään tänään 50 vuotta täyttävä Madonna. Krediiteissä mainitaan myös kiusallisesti Justin Timberlake, joka ennestäänkin nauttii räikeästi ylikorostunutta mediastatusta siihen nähden, että mies ei ole esimerkiksi koskaan saanut kultalevyä Suomesta.

Kolmen vuoden takainen Hung Up rekisteröitiin niin ikään vuoden menestyneimmäksi biisiksi Suomessa, mutta se johtui poikkeuksellisesta vastuksen puutteesta. Aiemmilta vuosilta moisia merkintöjä ei ole. Olisimmeko siis valmiita tunnustamaan, että 4 Minutes olisi naisen häkellyttävän uran suurin hitti? Yleensähän mediassa syydetään fiilispohjalta tuollaisia titteleitä alku-uran läpimurtokappaleille. Toisaalta on mahdoton verrata esityksiä, jotka ovat vaikuttaneet tajunnassamme 25 vuotta tai 150 päivää.

Emoalbumi Hard Candy ei kuitenkaan ole minkäänmuotoinen merkkipaalu Madonnan uralla. Suorastaan nolona sivujuonteena voi pitää sitä, että nainen turvasi vakiintuneisiin (lue: jämähtäneisiin) tähtituottajiin (Timbaland ja Pharrell Williams) boostatakseen vaisua USA:n menestystään. Hard Candy kyllä pistäytyi jenkkiykkösenä, mutta on vajonnut jo sijalle 110, vaikka Euroopasta netotaan edelleen Top 10 -paikkoja. 4 Minutes sen sijaan ylsi Amerikassakin huimahkoon yli kahden miljoonan latausmyyntiin. Onnea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti