40 vuotta sitten ensimmäisessä Emma-gaalassa jaettiin viisi palkintoa (kuva). Viime torstaina niitä jaettiin 26, ja jos homma jatkossa eskaloituu samaa vauhtia, vuoden 2063 gaalassa on tarjolla 132 Emmaa – se on jo enemmän kuin Grammyissä koskaan.
Yhden 26:sta sai striimatuin ulkomainen biisi, Harry Stylesin As It Was. Olen itsekin kutsunut sitä vuoden suurimmaksi ulkomaiseksi hitiksi, mutta poistin tuon väitteen kirjakässäristäni. Kun vertailee vuosirajat ylittäviä pistepotteja, David Guettan I’m Good (Blue) on jo nyt ohittanut sen, ja ohitus myös striimimäärissä on lähitulevaisuutta. Vauhtia tällä semicoverilla riittää yhä niin, että kotimaisetkin huiput saavat varoa asemiaan hittivuosilistalla.
Some odotetusti täyttyi gaalailtana kommenteista ”En oo ikinä kuullutkaan” ja ”Ei toi ole mitään ****** (tähän musiikkityylin nimi)”. Ymmärrettävimmin hämmensi iskelmäkategoria, jonka ehdokkaiden juuret olivat ihan muualla kuin perinteisessä iskelmässä. Mutta tilanne on tämä: koko vuoden 2022 aikana albumien Top 50:ssä näkyi uutuuslevyllään vain kaksi ”kunnon” iskelmäartistia, ja hekin jaksoivat mukana vain yhden viikon: Antti Ketonen ja Matti & Teppo.
Jos aiemmatkin äänitteet huomioitaisiin, vuoden 2022 albumilistojen perusteella täysin ylivoimainen iskelmäsuosikki olisi Suvi Teräsniska. Hänen Iltalauluja-levynsä ja kolme joulualbumiaan keräsivät yhteensä 63 listaviikkoa. Tai ehkä pystin olisi voinut antaa samplen perusteella Kake Randelinille?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti