Viime torstaina oli maailman radiopäivä, jollaista on vietetty vuodesta 2012 lähtien. Suomen(kin) virallista radiolistaa kokoava Radiomonitor lähetti ainakin minun nähdäkseni ensimmäistä kertaa aihetta koskevan raportin. Siinä todisteltiin radiomusiikin kattavuutta laittamalla samaan graafiin käyrät Radiomonitorin mittaamista impacteista ja Spotifyn striimeistä.
Sikäli kun impacteja ja striimejä on mielekästä vertailla, niiden ero radion hyväksi on aina ollut ilmiselvä. Kuulemista tapahtuu paljon enemmän kuin kuuntelemista. Raportin sävy tuntui jopa hyökkäävältä, kun esimerkkimaaksi poimittiin muun muassa Nigeria, jossa Spotifyn levinneisyys on alhainen. Suomeen verrattuna Nigeriassa mitataan noin 20-kertainen määrä radioimpacteja, mutta vain kolminkertainen määrä striimejä. Asukasluku on yli 220 miljoonaa.
”Radio outperforms Spotify by some margin in every country in delivering hit music.” Ikään kuin radio ja Spotify voisivat mitenkään olla samalle viivalle asetettavia konkreettisia yritysmöhkäleitä. Spotifyn toimitusjohtaja on Daniel Ek, mutta kuka on Radion toimitusjohtaja?
Myös viime viikon Access All Areas -podcastissa kerrattiin kuulijalukujen eroja ties monettako kertaa. Kun Radiomonitor alkoi koota listojamme runsas vuosikymmen sitten, muistan (ja voin yhä todentaa), että sadan parhaan joukkoon vaadittiin noin miljoona viikkoimpactia. Kun muutama vuosi sitten kokosin Suomi Hot 50 -listaa, miljoonan raja liikkui sijan 70 kieppeillä. Viime viikolla miljoonan impactin biisejä oli vain 41.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti