tiistai 28. tammikuuta 2020

Nykymansikka ja retromustikka

Viime viikon radiolistalla herättivät huomiota biisivanhusten nousut: In the Air Tonight sijalle 37, The Final Countdown sijalle 53, Eye of the Tiger sijalle 55, I Want to Break Free sijalle 67… Liittyykö tämä jotenkin uusien Kasari- ja Ysäri -kanavien aloittamiseen?

Turvauduin jälleen biisit.infoon ja sain todeta: ei ainakaan kovin paljon. Palvelu näytti aivan eri kappaleita tulokkaiden soitetuimmiksi. Tarkastelin dataa: Kasarin 20 soitetuimman joukossa ei ollut yhtään suomalaista biisiä, mutta vähän vaihtelua englanninkieliseen putkeen toivat Voyage Voyage ja La Bamba. Ysärin listassa Movetron, Nylon Beat ja Bomfunk MC’s pitivät sijoja 12, 17 ja 19.

Eurodance on Ysärillä vahvassa roolissa – tietenkin. Tietenkinkö? Sillä aidolla ysärillä soitettiin alkuun kaikkea muuta paitsi sitä. Radio lämpeni vasta vuonna 1994 Ace of Baselle ja veivasi innokkaasti 1996–97 Coco Jamboota, Bailandoa ja Uh La La Lata. Movetronin Romeo ja Julia (1995) käänsi Radiomafian lopulta kotimaisen tanssipopin ”kannattajaksi”. Valloittaessaan USA:n eurodance valtasi nimenomaan radiot, esimerkiksi Snapin The Power (1990) ja Rhythm Is a Dancer (1992) olivat valtavia airplayhittejä. Päinvastoin kuin meillä.

Kanavat ovat Mediatakojien ja Bauerin yhteishankkeita, ja Bauerin rosteriinhan kuuluu kolmaskin retrokanava, yhdeksän vuotta toiminut Radio Nostalgia. Onko sen linjaa muutettu? Vähän siltä näyttää, minun silmääni 60- ja 70-lukujen osuus on kasvanut. Kotimaisia biisejä on yllättäen kolme kuuden soitetuimman joukossa, mutta vain neljä 20:stä.

Kaupallisen radiomme kokonaisvalikoima on jotenkin haarautunut. Uudehkoa musiikkia soittavista pari isoa on omistautunut pelkälle kotimaiselle tuotannolle, ja retroradiot painottuvat vahvasti ulkomaiseen.

2 kommenttia:

  1. Kyllähän "All that she wants" ylsi Radiolistan Top-5:een jo keväällä 1993 eli väite Ace of Basen breikkaamisesta radioaalloilla vasta seuraavana vuonna ei pidä paikkaansa ;)

    VastaaPoista
  2. Ace of Basehan ei ollut varsinaista eurodancea, mutta mainitsin sen koska se tavallaan auttoi sitä dancempaa tavaraa kiipeämään radiokynnyksen yli. Ja The Sign oli isompi radiohitti vuoden 94 alussa kuin All That She Wants.

    VastaaPoista