Koska erilaisten musiikinkulutustapojen vertailuun on vaikea keksiä muita yksiköitä kuin raha, niin nuo kulutuskäyrät ovat muuttuneet nopeasti eräässä muussakin suhteessa. Talouselämä-lehden viimeviikkoisessa artikkelissa (josta on netissä pätkiä) pääsi esille asia, josta Ifpin lehdistötiedotteessa vaiettiin: suomalaisen musiikin osuus digitaalisista tienesteistä on jyrkässä laskussa. Bisnesmallien lempilapsi ja hirmuvallan käyttäjä, nuori aktiivinen ihminen, ei kuuntele suomalaisia artisteja. Paitsi artikkelin päähenkilöä, Elastista, ja muutamaa muuta.

Vaikka biisin ja videon pääesittäjäksi on merkitty Uniikki, hän pääsee ääneen vasta kohdassa 2:45. Sitä ennen Elastinen ja Spekti ovat ehtineet rellestää hyvän tovin seksistisissä bailufantasioissaan ja Spekti hihityttää lapsia peitellyn rivoilla sanaleikeillään, jotka taatusti keräävät yleisöä. Uniikki jää armotta ”oman” hittinsä sidekickiksi, mutta mitä väliä, jos nimeen liitetyillä numeroilla saa myytyä keikkaa.
Uniikilla on kyllä ihan omiakin miljoonahittejä YouTubessa. Uniikki-haulla löytyy kahdelta ensimmäiseltä sivulta yhteensä yhdeksän videota, joilla on yli miljoona näyttökertaa. Neljässä näistä ei ole otsikossa mainittua fiittaajaa, joten näennäissuosiosta ei todellakaan ole kysymys. Pojat on poikii on noista hiteistä toki ensimmäinen ja suurin.
VastaaPoista