Yksi tiedustelumuoto ja siihen tarjotut arviot jaksavat yhä huvittaa: ”Paljonko tarvitsee viikossa myydä, että pääsee ykköseksi?” Tuo määrä näet vaihtelee (tai ainakin takavuosina vaihteli) niin villisti, ettei siihen voi vastata mitään. Billboard-uutisia USA:n ykköslukemista seuratessani olen ihmetellyt, miten sikäläinen vaihteluskaala on niin suppea – lienee vain markkinoiden laajuuden ansiota.

Ykköskäyrässä joulu ei erotu erityisesti, koska huimimmat piikit saatiin aiemmin syksyllä meganimien (Nightwish, Metallica, Lauri Tähkä & Elonkerjuu) julkaisuviikoista. Piikkien jyrkkä lasku kertoo sekin aika paljon menekkimekanismeista. Jouluna 2008 ei mikään äänite noussut yli muiden, mutta seuraavana vuonna The Baseballs oli sitäkin suvereenimpi. Tuo pieni punaviivassa näkyvä uuden vuoden värähdys on – kyllä – levyale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti