keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Piirakan kolmijakoisuudesta

Kun Radio Monitor pian puoli vuotta sitten ryhtyi Suomen radiosoittolistan laatijaksi, se lisäsi viikoittaiseen pdf:ään piirakkakaavion, joka kertoo levy-yhtiöiden prosenttiosuuden kokonaismarkkinoista listamittayksikön eli ”impactien” mukaan. Kolme suurta eli Warner, Sony ja Universal näyttäytyvät koko ajan melko tasaväkisinä. Warner pysyy jatkuvasti Sonyn edellä, mutta Universalin sijoitus on vaihdellut ykkösen ja kolmosen välillä.

Warnerin johtoaseman häilyvyys ehkä yllättää – kuuluivathan sen loppuvuoden julkaisuihin muun muassa Cheek, Vain elämää ja Jenni Vartiainen. Top 20:n korkein uutuus 13:ntena, Erinin Älä tule hyvä tyttö, tuli emoalbumeineen myös Warnerilta. Mutta ulkomainen tarjonta ei ole samaa tasoa: yhtiön korkein tuontihitti on nyt Flo Ridan How I Feel 17:ntenä. Tämän viikon ykkönen, Pitbullin ja Keshan Timber on Sonyn julkaisu, ja Universalin lippua on viime kuukaudet hulmuttanut Avicii.

Tuo kuvan kiila mahtikolmikon kyljessä on Kaiku Recordings, eli käytännössä Juha Tapio. TSNEH sen kuin jatkaa kärkikympissä, ja seuraaja Paremmat päivät kyllästyi sen syrjäyttämisyrityksiin romahtaen jo 38:nneksi. Vaikka TSNEHillä on nyt kaikista viime vuonna ilmestyneistä biiseistä suurimmat radiopisteet, se ei yllä hittivuosilistan parhaille paikoille. Ns. singlelistalta ei näet tullut pisteen pistettä.

9 kommenttia:

  1. Nolla pistettä on hieman alakanttiin kappaleesta, jota on kuunneltu spotifyssa yli miljoona kertaa. Vaikka TOP 20 listalle biisi ei päässytkään niin sijojen 23-50 välillä se taisi viettää noin neljä kuukautta. Koska singlelista on käytännössä sama kuin spotifyn kuunnelluimmat ja oma erillinen latauslista on saatavilla, niin eikö hittivuosilistasta saisi paremman, jos käyttäisi spotifyn omaa laajempaa viikoittaista TOP 50 listaa (ja todellisia kuuntelulukuja) TOP 20 singlehybridilistan tilalla tai ainakin rinnalla.
    Sami

    VastaaPoista
  2. Paljolti juuri tämän takia olen usein julkisesti ihmetellyt, miksi ns. singlelistaa yhä julkaistaan Top 20 -mittaisena. Toisaalta tuo mainitsemasi ilmiö, että levytys kerää soittoa/myyntiä ykköshittien veroisesti käymättä kertaakaan Top 20:ssä, on mahdollinen millä tahansa listalla.

    Mahdollisimman laajojen listojen käyttö hittivuosilistassa tuottaa paremman, mutta myös paljon työläämmän lopputuloksen, ja muutama poikkeavasti liikehtivä yksittäistapaus ei vielä motivoi tuohon laajennukseen. Tsneh saa kuitenkin hyvät pisteet kolmessa vuosilistan neljästä osatekijästä (radio, lataus, albumi), joten ehkä siedämme yhden tilastollisen kieroutuman.

    VastaaPoista
  3. Tästä pääsee vielä laajempaan kysymykseen: mitä hittivuosilistan kuuluisi mitata? Minusta se mittaa hittien tilastollista näkyvyyttä niiden "aktiivisena" aikana. (Aktiivinen tarkoittaa sitä, että hiteillähän on tavallaan kaksi kaarta, se miten hitti pärjää päivän ilmiönä ja se miten myöhempi aika suhtautuu siihen, jääkö se elämään.)

    Jos biisi jää alkumenestyksensä jälkeen kuplimaan jopa vuosiksi radio- ja spotify-listojen tuntumaan, se ei enää kuulu tuon "päivän ilmiön" piiriin. Tällä rajausperiaatteella myös eri vuosien hittilistat jopa vuosikymmenten takaa voidaan pitää vertailukelpoisina, vaikka kulutusmallit ja niiden lieveilmiöt vaihtelevat välillä hyvinkin lyhytnäköisesti.

    Niin kauan kuin Spotifylle ennustetaan konkurssia viiden vuoden sisällä, en laita kaikkia munia samaan koriin. Ja yli viiden vuoden jännettä ei kannata edes yrittää ennakoida.

    VastaaPoista
  4. Kun näitä kappale pohjaisia listoja tehdään mietin aina miten tuo radiosoitto tulisi käsitellä, kun mielestäni listan pitäisi kertoa mitä ihmiset haluaa kuunnella ja radiosoittohan ei täysin ole kuuntelija vetoista.

    VastaaPoista
  5. Sama pätee joskus muihinkin listoihin.Kumpi tietää paremmin, mitä vastaanottaja haluaa kuunnella, radion musiikkipäällikkö vai hätäpäissään smurffilevyjä sukulaiskakaroilleen joululahjaksi ostavat ihmismassat? (Jotenkin erityisesti aina mietityttää tapaus Smurffit, kuinka kuuntelijavetoista sen listamenestys on.)

    VastaaPoista
  6. Jos singlelista ja Spotify-lista ovat käytännössä sama asia, niin ei kai Timberin olisi pitänyt rojahtaa ykkösestä sijalle 19 tuoreimmalla singlelistalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyseisen viikon 17. Spotifyn listalla

      Poista
  7. Timber oli kuulemma muutaman päivän poissa Spotifyn valikoimista, mikä lienee jokseenkin ainoa syy putoamiselle.

    VastaaPoista
  8. Jotain epäilyttävää "singlelistassa" kuitenkin on. DVBBS & Borgeous: Tsunami oli kahtena eri versiona tämän blogin sivupalkistakin löytyvän Spotify-listan sijoilla 8 ja 45. Yhteenlasketut kuuntelukerrat olivat suuremmat kuin ykkösenä olevalla OneRepublicilla. Kuitenkin Tsunami löytyi "singlelistalta" vasta sijalta 10. Kyllä alkuperäisen version ja radio editin kuuntelukerrat pitäisi kaiken järjen mukaan laskea yhteen, vaikka Spotify ei näin tekisikään. Ja vaikuttaa siltä, että muiden top 50:ssä kahdesti olleiden kappaleiden (Wake Me Up!, Animals) kohdalla kuuntelut on yhdistetty, mutta Tsunamin kohdalla tämä on unohdettu. Singlelista ei siis kuvaa edes suoratoistoja kunnolla.

    Myös muilla listoilla on eräitä omituisuuksia. Latauslistalla on Lady Gagan Do What U Want kahteen kertaan, koska toisessa versiossa vierailijana on R. Kelly, toisessa Christina Aguilera. Hung Medienin listasivujen perusteella Tanska olisi ainoa maa Suomen lisäksi, jossa Aguilera-versio on sijoittunut erikseen. En sano, että tämä menettely olisi ehdottomasti väärin, mutta ainakaan kansainvälisten käytäntöjen mukaan se ei vaikuta olevan.

    VastaaPoista