Se valaisi mukavasti muusikon arkea ja Aron persoonaa, mutta samalla sarja käväisi tuossa ehkä lähimpänä sitä vaaravyöhykettä, joka vaivaa useita musiikkidokumentteja, ja niitähän näinä aikoina on todella useita. Eli sitä, kun veteraanimuusikko kameran edessä muistelee sattumuksia, joita hän todennäköisesti on moneen kertaan muistellut kavereiden kesken aivan erilaisissa tilanteissa.
Kaveripiirissä juttuja on tapana sopivasti elävöittää etenkin toiston myötä, ja usein näyttää siltä, että dokumentin haastateltava on sellaisessa jutuniskentämoodissa, joka ei ihan täytä journalistisia tavoitteita (jos sellaisia on). Eikä hänen toki tarvitsekaan noudattaa moisia tavoitteita, jos oletetaan että lopputuloksen sisällöllinen vastuu on ohjaajalla ja tuottajalla.
Aron tarinan totuudenmukaisuudella ei ole juuri väliä, mutta joskus ihmetyttää, kuinka dokumentteihin voidaan päästää kertomuksia, jotka uhmaavat tiedossa olevia faktoja ja/tai logiikan lakeja. Sen ymmärtäisi, jos ohjaaja tarjoaisi tapaukseen myös toisen näkökulman ja jättäisi ristiriidan katsojan puntaroitavaksi, mutta tuo on harvinainen toimintatapa.
Käyttämäni esimerkit eivät ole dramaattisimmasta päästä, mutta mulla on niistä tallenne johon viitata. Teemalla esitetty I’m Not in Love – 10cc:n tarina (2015) kertoo myös jäsenten menneisyydestä ennen 10cc:tä. Parhaiten kunnostautui Graham Gouldman, joka sävelsi 1960-luvulla useita hittejä muun muassa The Yardbirdsille, Herman’s Hermitsille ja The Holliesille.

Nuorena 10cc:tä kuunnellut sukulainen ainakin uskoi Gouldmanin olleen 15 Bus Stopin aikoihin. Musiikkidokumentit herättävät möhispiireissä paljon keskustelua, jonka lähtökohta usein on se, että kaikki sanottu on totta. Joskus kuulee esimerkiksi podcastissa, kun toinen puhuja kuvailee toiselle jotain sinnepäin muistamaansa dokkaria, ja dokkarin nähnyt ja sen asiapitoisuutta syystä epäillyt kuuntelija voi todeta rikkinäinen puhelin -kertoimen kasvaneen jo melkoiseksi.

Ehkä Mackin lievän virnistyksen oli tarkoitus signaloida, että tietysti minä liioittelen. Harmi vain, että niissä todellisissakin ansioissa olisi ollut huomioarvonsa. Single nousi R&B (silloinen ”soul”) -listan kakkoseksi ja käytännössä avasi valkoisten brittiartistien ovet tuohon tilastoon koko 1980-luvuksi.
Mulla ei ole mitään kiveen hakattuja vaatimuksia musadokumenttien journalistisesta tasosta, mutta tuntuu että tekijöiden ja katsojien standardit eivät aina kohtaa. Ja koko dokumentin käsite tietysti syöksyi hämärän rajamaille viime vuonna, kun meilläkin ihan pokkana esitettiin ”dokumenttina” Leaving Neverland, joka ei olisi täyttänyt dokumentin kriteerejä edes siinä yltiöpäisen hypoteettisessa tilanteessa, että siinä olisi puhuttu totta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti