keskiviikko 21. maaliskuuta 2018

Sata mainostaulutaiteilijaa

Ryhdyin viime vuoden lopulla Billboardin digitilaajaksi – lehden, jonka merkitys elämässäni oli hiipunut tasaisesti ainakin neljännesvuosisadan ajan. Kun tutustuin sen tablettipainokseen, silmään osui sangen näyttävästi esillepantu tilasto nimeltä Billboard Artist 100. En oikein tiedä, mitä sillä ajetaan takaa, vaikka tiedän sen valmistusaineet: albumi- ja biisimenekki, radiosoitto, striimit ja joitakin mystisiä some-muuttujia.

Painoarvoja ei kerrota missään, mutta albumeita selvästikin arvostetaan yhä valtavasti. Esimerkiksi David Byrnen American Utopian debyytti albumilistan kolmantena sinkosi esittäjänsä suoraan viitossijalle, enkä usko esimerkiksi radiosoiton tai minkään someilun sanottavasti myötävaikuttaneen tuohon nousuun. Albumiykkönen Logic harppasi artistilistan kärkeen sijalta 40.

En tiedä milloin tätä laskelmaa alettiin ylläpitää, mutta jotain voi päätellä siitä, että listaviikkoennätys 194 on neljän esittäjän nimissä – ehkäpä he ovat olleet mukana koko ajan alusta asti eli oletettavasti kesäkuusta 2014. Kvartettiin kuuluvat Drake, Maroon 5, Eminem ja melkoisena yllätyksenä kantriduo Florida Georgia Line. Yhtä pienemmässä saldossa ovat Justin Bieber ja Luke Bryan.

Suomalainen listatarjonta striimeineen, radiomonitoreineen ja Top 50 -albumilistoineen on nykyisin niin laajaa, että siitäkin saisi koostettua joka viikko sangen laajan artistikatsauksen. Mutta miten eri osa-alueita painottaisi? Ehkä jokaiselle yksi kolmasosa voisi olla hyvä lähtökohta. Mielipiteitä sekä kiinnostavuudesta että kokoamisperiaatteista otetaan vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti