Teoston ja Musiikkituottajien teettämä raportti Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 nousi otsikoihin tiedollaan siitä, että entistä useammat suomalaiset pitävät konserttilippuja liian kalliina. Siinä myös määritellään ja testautetaan lukijoilla, millaisia ovat superfanit. He ”osoittavat poikkeuksellisen suurta omistautumista ja intohimoa artistia tai bändiä kohtaan”.
Suomeksi tuo tarkoittaa maksimaalista kuluttamista. ”Fanituksen portaissa” parhaat pisteet saa hankkimalla erityislippuja ja matkustamalla kauaskin artistin keikoille, ostamalla fanituotteita ja äänitteitä sekä kuulumalla maksullisiin digipalveluihin. Toinen hyve on yhteisöllisyys, keskustelu artistista verkossa muiden fanien kanssa.
Raportissa lanseerataan termi ”syvät raidat” (vrt. deep cuts, artistin huonommin tunnetut biisit), mutta niihin perehtymisestä tai muusta tietopääomasta ei saa fanipisteitä. Ei liioin omien soittolistojen tekemisestä tai jakamisesta. Eikä tietenkään oman nuoruuteni faniaktiviteeteista kuten muotokuvapiirroksista tai skottiruutuvaatteiden ompelemisesta.
Spotifyn kuuntelussa raportti kertoo tapahtuneen kiintoisia muutoksia neljän vuoden aikana. Biisien kerrallaan poimiminen on yleistynyt 78 prosentin käyttötavaksi (ennen 71), mutta kokonaisten albumien kuuntelu on pudonnut 51 prosentista 45 prosenttiin – tähän tietysti vaikuttaa se, että niitä julkaistaan vähemmän. Itse rakennettuja soittolistoja suositaan enemmän kuin palvelun kuulijalle personoimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti