Vanhojen jouluhittien sesonkidominanssi etenkin striimimarkkinoilla tuntuu vain vahvistuvan vuosi vuodelta. Viime jouluaaton Spotify-listan kuunnelluin ei-joululaulu jaksoi ainoastaan sijalle 92. Tarkoittaako tämä, että muun musiikin kuuntelu vähenee dramaattisesti, vai tuleeko kulkusten kilinä vain peruskulutuksen päälle?
Poimin viime joulukuun Spotify-päivälistoilta kymmenen kuunnelluinta joululaulua ja laskin niiden striimit yhteen. Sitten tein saman ei-joululauluille. Jatkoin 27. päivään asti, koska silloin vielä Top 200:sta löytyi nipin napin kymmenen jouluhittiä. Graafi ohessa, klikkaa suuremmaksi.
Punaiset joulupalkit eivät kasva kuukauden edetessä kovinkaan tasaisesti, vaan niissä näkyy selviä viikonloppuvirkistymisiä. Ensimmäisen kerran ei-jouluhittien ohi mentiin 12. päivänä, mutta 14.–16. päivinä käytiin vielä alakynnessä. Jouluaaton saldo panee mykistymään, numeraalisesti ilmaistuna kymppikärjen yhteissumma on 1.155.428 striimiä.
Sininen osasto on selvästi tasaisempi kuin sijalukuraportointi antaisi ymmärtää. Jouluaattona tuli notkahdus, mutta sillä ei välttämättä ole yhteyttä toisen puolen jättipalkkiin, sillä kun punainen kulutus jatkopäivinä romahti, ei sininen elpynyt kuin hieman. Eli joulumusiikin kuuntelun vaikutus muun musiikin kuunteluun näyttää sittenkin varsin vähäiseltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti