Toissavuoden syksyllä kannoin huolta kotimaisten striimihittien lyhyestä listaelämästä ulkomaisiin verrattuna. Viime vuonna suomalaisetkin saivat kestosuosikkiuden juonesta kiinni, mutta yksi ero säilyy: meikäläiset eivät osaa kiivetä listalla, kasvattaa soittomääriään viikko viikolta.
Esimerkiksi sillä tavoin kuin Tungevaag & Raabanin All for Love, joka kahdeksannella Striimatuimmat-listaviikollaan saavutti parhaansa, viidennen sijan. Tai Sean Paulin & David Guettan Mad Love, seitsemännellä viikolla nousu ysiksi, tai Alvaro Solerin La cintura, viidennellä viikollaan 12:nneksi, tai Dennis Lloydin Nevermind, kahdeksannella 25:nneksi, jne jne.
Suomalainen kestävyys on sitä, että luovutaan heti julkaisussa saadusta hyvästä sijasta mahdollisimman hitaasti. On alkanut jo ihmetyttää, kuinka huonosti media on reagoinut Adi L Haslan ja Pihlajan Kevät-singlen pitkään ykkösputkeen; miksei kukaan kysy Liisa Akimofilta kommenttia? Lopulta perjantaina Universal julkaisi tiedotteen sen kunniaksi, että biisi on viettänyt Spotify-listan kärjessä 35 päivää peräkkäin, ja pari nettijulkaisua innostui copypaste-operaatioon.
Tai no. Samoin kuin Vanilla Ice aikoinaan EI kopioinut Queenin bassolinjaa, kun lisäsi siihen yhden nuotin, Stara elävöitti tiedotetta aika kiintoisilla sanavalinnoilla. Kolme albumia julkaissut Hasla sai epiteetin ”artistitulokas”. Kun tiedote kertoi Keväästä: ”radioista sitä soittaa mm. Kiss, Loop ja YleX”, Stara täydensi: ”radioista sitä soittavat radiokanavista muun muassa Kiss, Loop ja YleX”. Eli ihan toimitettu juttuhan tämä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti