Tänään media on copypeistannut tiedotetta, jonka mukaan Sannin tuleva kolmas albumi ”myi platinaa” ennen ilmestymistään. Suomennettuna tuo tarkoittaa, että albumi sisältää useita aiemmin julkaistuja kappaleita, joita on ehditty kuukausien saatossa kuunnella suoratoistopalveluissa niin monta kertaa, että kun kerrat lasketaan yhteen, saadaan summa jolla on sovittu olevan jotain tekemistä albumin menestyksen kanssa.
Tiedote ajoitettiin oikeaoppisesti kolmen päivän päähän julkaisusta, mutta tätä protokollaa on joku uskaltanut rikkoa: Evelinan esikoisalbumin (27.10.) platinastatuksesta kerrottin yli kuukausi (!) etukäteen! Mikäs on kertoessa, kun ennakoivia striimejä on laskettu jo viime vuoden Honey-hitistä asti. Ehkäpä pottiin sisältyy myös jokin oletusarvo uuden Ei filtterii -sinkun kuunteluille. Vanha knoppi musiikkibisneksessä: ”Ei se raja vielä ole rikki, mutta tiedottamalla se menee.”
Hehkulause ”Tähän ei ole vielä kukaan muu suomalainen artisti yltänyt ennen Evelinaa” tarkoittanee, että nykylaskentasysteemillä kukaan muu ei ole pystynyt haalimaan tulevan esikoisalbuminsa maistiaisille platinakuunteluita. Mutta takavuosien jallitusmekanismissa, jossa arvometalleja jaettiin levykauppojen tilausten perusteella, moni etenkin tv:n kykykisasta tuttu ensilevyttäjä rikkoi ennakkoon platinarajoja. Silloin tosin tykättiin ajoittaa tiedote ilmestymispäivään ja uskotella, että raja olisi rikottu yhden päivän kuluttajamyynnillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti