tag:blogger.com,1999:blog-3568515025734010753.post34507965285563672..comments2024-03-21T11:56:35.399+02:00Comments on Listablogi: Arvoa mä metsästänTimohttp://www.blogger.com/profile/10490176610895529438noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3568515025734010753.post-10655140780607217872009-05-26T17:47:28.319+03:002009-05-26T17:47:28.319+03:00Voin puhua vain omasta puolestani. Jos tosiaankin ...Voin puhua vain omasta puolestani. Jos tosiaankin vedät yhtäläisyysmerkin sanapareille "Kuuminta hottia" ja "musiikillisesti arvokasta", niin en voi puhua edes omasta puolestani. Ääneni kun ei kuulu universumin laidalta toiselle. Kiitos kuitenkin osanotosta.Timohttps://www.blogger.com/profile/10490176610895529438noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3568515025734010753.post-29286339188050248232009-05-26T12:29:36.300+03:002009-05-26T12:29:36.300+03:00Listojen merkitys musiikillisen arvon mittaajana
...Listojen merkitys musiikillisen arvon mittaajana<br /><br />Hei! <br /><br />Pakko kai tänne on tulla hieman selittelemään itseään ja aloittaa ihan kysymyksellä: Jos listat eivät mittaa musiikillista arvoa niin mitä ne sitten mittaavat, etenkin kun pyöritään jossain ns. ”lista-musiikin” viitekehyksessä. <br /><br />Suomen virallinen lista mittaa kuinka paljon musiikkia on myyty. Todella raflaavasti sanottuna lista mittaa musiikin kaupallista menestystä? <br /><br />Tässä yhteydessä on varmaan turha mennä mihinkään populaarimusiikin ja hittimedian arvoihin, mutta kyllä musiikillinen arvo nousee jostain sieltä, mikä myy, mikä on myynyt, mikä on pop ja mikä not. Mikä oli kuumaa ja mikä ei. Ne mitkä myivät, ne muistetaan. Ainakin itse miellän asian hyvin pitkälle noin mutta tämä on näkemys ennen kaikkea median näkökulmasta, median tuottamaa totuutta. Hittimedian maailmankuva. <br /><br />Toinen ajatus tähän on tietysti se, että ilmiö syntyy jossain muualla kuin mediassa, minkä jälkeen se myy paljon ja siten päättyy listalle. Uusien ilmiöiden suhteen asia on harvemmin näin. <br /><br />Saan joka viikko lukea uutisia, missä minulle kerrotaan, että tietty artisti on noussut Suomen virallisen albumilistan ykköseksi tms. tms. Mikä on tällaisen uutisen uutisarvo? Sitä, että artisti tai levy on kaupallisesti menestynyt vai pyritäänkö sillä kuitenkin viestimään, että tämä on nyt kuuminta hottia, eli musiikillisesti arvokasta? <br /><br /> Arttu Silvast / YLE – POPAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08377779543656270963noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3568515025734010753.post-19430030129574626242009-05-06T09:59:00.000+03:002009-05-06T09:59:00.000+03:00Listojen mielekkyyttä pohditaan myös M&M:ssä: ...Listojen mielekkyyttä pohditaan myös M&M:ssä: http://www.marmai.fi/blogit/musapaallikko/article282727.eceUnknownhttps://www.blogger.com/profile/06698386687186863325noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3568515025734010753.post-15939769708264475282009-05-05T11:57:00.000+03:002009-05-05T11:57:00.000+03:00Eivät koskaan. Eikä itse levymyyntikään, vaikka li...Eivät koskaan. Eikä itse levymyyntikään, vaikka listafoorumeilla ja monessa muussakin mediassa näin väitetään.<br /><br />Mielenkiintoinen pointti taas tuosta iTunesin listan ja muiden vastaavien merkityksestä. Vaikka se on varsinaisena listana jokseenkin turha, ja hankala seurata pidemmällä tähtäimellä, se on aika hyvä väline varsinaisen listan tapahtumien ennakoinnissa. <br /><br />Artikkelissa pisti silmään, tuohon arvoon viitaten, ennen kaikkea tämä lause "Niin kutsutulla virallisella listalla on pyritty jollain tasolla arvottamaan musiikkimaailmaa ja musiikin arvoa. Nyt kun musiikki ei enää oikein tahdo myydä, listan merkitys tietysti muuttuu hieman kyseenalaiseksi....Voitaisiinko uutta listaa lähteä rakentamaan esimerkiksi myytyjen keikkalippujen kautta tai sen kautta, kuinka paljon tiettyä kappaletta on kuunneltu esimerkiksi MySpacessa tai Spotifyssa."<br /><br />Nämähän ovat kaksi aivan eri asiaa. Aivan kuten radiosoittolista on eri asia kuin myyntilista. Ei myyntiä mittaavan listan merkitys laske MySpacen kuuntelukertalaskelmista ja päinvastoin. Ja esimerkiksi Billboard on mitannut kiertueiden tuottoasteita ja yleisömääriä jo pitkään. Hot 100 myös laskee mukaan ns. streaming-tarjonnan, tosin rajatuilta tahoilta. Kaikkein pahin puute (ainakin tällä hetkellä) on se, että internetin "ilmainen" musiikkimaailma ei aukea kaikelle kansalle. Suurin osa ostaa musiikkinsa edelleen kaupasta, joko netitse tai ihan kävelemällä liikkeeseen. Esimerkiksi Last.fm:ssä eivät jyllää Madonna tai AC/DC, siellä jyrää nettisukupolven suosikit kuten Coldplay ja Radiohead.<br /><br />Mutta mielenkiintoista ja tervetullutta pohdintaa (kuten tästäkin ylipitkästä reaktiosta voi päätellä).Markushttps://www.blogger.com/profile/01919230427696178310noreply@blogger.com